Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?
Analityka internetowa jest niezwykle rozległą dziedziną, która pomaga wielu przedsiębiorcom w prowadzeniu efektywnej działalności w sieci. To właśnie dzięki działalności w Internecie, przedsiębiorcy mogą sprawić, że działania przez nich podjęte, mają mierzalne efekty. W efekcie przeprowadza się głębokie analizy, które mają pomóc w ulepszeniu działań w przestrzeni marketingowej. To właśnie w ten sposób przedsiębiorcy mogą poznawać swoich klientów, decydować o poszczególnych grupach docelowych, a także zdobywać wiedze na temat ich preferencji. Zwykle zwraca się uwagę na źródło ruchu na stronie, a także na inne parametry. Wykorzystać można – oczywiście w poprawny tagi UTM. Czym one są i jak z nich skorzystać?
Tagi UTM – czym są?
Tagi UTM to skrót od angielskich słów Urchin Tracking Module. Są one niczym innym jak specjalnymi parametrami. Parametry UTM można więc bez problemu „dokleić” do naszego standardowego adres URL. Co dzięki temu zyskamy? Otóż dają nam one niepowtarzalną możliwość, by precyzyjnie śledzić ruch na naszej stronie. Dzięki temu ruch źródło ruchu nie musi być pojedyncze. Może ich być nawet kilka.
Tagi UTM zostały pierwszy raz stworzone przez firmę Urchin Software, która to w 2005 roku została przejęta przez giganta jakim jest Google. Dzięki temu, zostało zapoczątkowane jedno z najpopularniejszych i najchętniej wykorzystywanych narzędzi analitycznych na świecie czyli Google Analytics. Wielu przedsiębiorców wciąż jednak nie ma wystarczającej wiedzy odnośnie tagowania linków przy pomocy tagów UTM. Jak więc tytułowe tagi UTM wyglądają? Cóż można śmiało powiedzieć, że linki otagowane przy pomocy tagów UTM nie wyglądają zbyt estetycznie. Zwykle możemy rozpoznać je po tym, że są dość długie i – nie bójmy się tego powiedzieć – wyglądają one po prostu brzydko. Jednak dla bardziej zaawansowanych w świecie tagów UTM istnieje wiele możliwości skracania tego typu linków.
5 podstawowych tagów UTM
Każdy z przedsiębiorców, może wiele zyskać dzięki tagowaniu swoich linków przy pomocy tagów UTM. Okazuje się, że bez tagów UTM reklamy w kampanii Google Ads lub Facebook Ads nie miałyby racji bytu. Tagowanie linków przy pomocy tagów UTM umożliwia analityce internetowej na dostarczenie odpowiednich informacji. Im więcej kampanii prowadzimy jako przedsiębiorcy, tym mocniej odczujemy negatywne skutki wynikające z braku odpowiedniej struktury tagowania przy pomocy UTM. Nie tylko utrudnimy sobie analizę danych, ale przede wszystkim nie będziemy wstanie ocenić skuteczności naszych kampanii. Co więcej konwersje nie będą przypisane do konkretnych reklam, ani naszych działań marketingowych w sieci. Należy więc zdawać sobie sprawę z tego, że już od pierwszego dnia prowadzenia działalności w Internecie, powinniśmy wdrożyć tagowanie UTM, jednak nie może być ono byle jakie i wykonane bez pomysłu, musi być ono wynikiem długofalowej, przyjętej strategii. Podsumowując można powiedzieć, że należy tagować linki przy pomocy tagów UTM po to, by wiedzieć, które z naszych działań przynoszą korzyści, a które z nich lepiej zmodyfikować lub całkowicie zaprzestać. W tym momencie należy zdawać sobie sprawę, że do naszej dyspozycji jest pięć podstawowych tagów UTM. Choć w większości przypadku trzy z nich są wystarczające, to warto znać wszystkie pięć. Otóż możemy wykorzystać:
- utm_source – który pomoże nam określić źródło pozyskania ruchu np. google.com czy wp.pl.
- utm_ medium – który pomoże nam określić typ źródła ruchu na naszej stronie np. email, organic lub social.
- utm_campaign – ten tag UTM pomoże nam z kolei określić nazwę kampanii.
- utm_content – dzięki któremu określimy treść reklamy.
- utm_term – ten tag UTM z kolei określa słowo kluczowe, które jest wyszukiwane przed samym kliknięciem w reklamę.
Zasady tworzenia UTM
Samo oznaczenie danego linku przy pomocy parametrów UTM może wydawać się banalnie proste i w istocie takie jest. Można w tym celu wykorzystać wiele narzędzi jak np. Campaign URL Bilder czy nawet oficjalny kreator Google, można równie dobrze zainstalować jedną z wielu wtyczek do przeglądarki lub skorzystać z całego szeregu narzędzi, które oferowane są przez różnorodne strony internetowe. Jednak samo tworzenie tagów UTM może być nieznacznie bardziej skomplikowane. Jak więc precyzyjnie stworzyć tagi UTM? Oto kilka podstawowych zasad:
- najważniejsza jest konsekwencja – przy tworzeniu tagów UTM, trzymaj się jednego schematu. Jeśli rozpoczynasz np. tagowanie reklam w Facebook Ads przy pomocy utm_source=facebook.com, a następnie wybierasz utm_medium=cpc, nie zmieniaj tej struktury po upływie miesiąca czy dwóch. Tylko konsekwencja w tworzeniu tagów UTM zapewni ci ciągłość danych, a także brak chaosu. Dzięki temu też zminimalizujesz ryzyko błędów.
- nie używaj wielkich liter, a także polski znaków czy znaków specjalnych- pamiętaj, że tagi UTM są niezwykle wrażliwe jeśli chodzi o wielkość liter. Poprawny tag UTM powinien więc wyglądać przykładowo tak: utm_source=instagram a nie tak: utm_source=INSTAGRAM. Pamiętaj więc by używać tylko małych liter, bez polskich znaków i bez znaków specjalnych, za wyjątkiem kropki.
- zapomnij o spacji – zamiast spacji użyj myślników i podkreślników. Dzięki temu rozdzielisz słowa w ramach jednego członu
- nie korzystaj z tagów UTM przy kampaniach wewnętrznych – ponieważ mogą nadpisać one oryginalne źródło ruchu.
- stwórz dla swojego zespołu jasne zasady odnośnie wykorzystywania tagów UTM – jeśli tylko ty odpowiadasz za tagowanie linków UTM możesz ten krok pominąć, jeśli jednak pracujesz w zespole lub zarządzasz nim, musisz stworzyć jasny plan i strategię, dzięki której zespół będzie mógł poprawnie realizować tagowanie przy pomocy UTM.
Jak sprawdzić czy tagi UTM są prawidłowo wdrożone?
Skuteczność wdrożenia tagów UTM można zweryfikować w niezwykle prosty sposób. Otóż jest to świetne narzędzie, które daje realne rezultaty. Niemniej należy się jednak liczyć z tym, że nie każdy od razu stanie się ekspertem w dziedzinie tagowania linków przy pomocy UTM. Jeśli więc dopiero co wdrożyłeś te możliwość do swojego przedsiębiorstwa, warto w pierwszej kolejności upewnić się, czy zrobiliśmy to poprawnie. Okazuje się, że tagi UTM są bardzo wrażliwe i chociażby jedna, niewielka literówka w naszym linku, może zaważyć na tym, jakie dane będziemy mogli z niego odczytać i jakich danych nam o dostarczy. Wiadomo jednak, że szczególnie na samym początku przygody z tagami UTM, nie jest możliwe uniknięcie błędów. Jednak dobrze jest zdawać sobie sprawę z tego, że istnieje możliwość sprawdzenia, czy dany tag UTM został poprawnie wdrożony. Można powiedzieć, że przezorny zawsze jest ubezpieczony. Warto więc, zanim zdecydujemy się na wykorzystanie danego linku z tagami UTM, przetestować go i sprawdzić jego działanie. Pamiętajmy, że nawet najmniejsze błędy mogą sprawić, że zebrane dane nie będą wiarygodne.
Jak więc sprawdzić czy tagi UTM zostały poprawnie wdrożone? Otóż w pierwszej kolejności, by sprawdzić czy dany link z tagiem UTM działa bez zarzutu, można wykorzystać wtyczkę od Google, która nazywa się Google Tag Assistant. Drugą z możliwości jest nic innego jak uruchomienie Google Analytics i upewnienie się, że została tam odnotowana nasza witryna.
Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.