O SEO słyszało wiele osób, jednak nie każdy wie, na czym dokładnie polega pozycjonowanie. Przede wszystkim jego głównym celem jest poprawa pozycji danej strony w wyszukiwarce Google. Często nie jest to łatwym zadaniem, ponieważ musimy dobrze przeanalizować sobie działania naszej konkurencji, a następnie na podstawie wykonanego audytu ocenić, jakie czynności powinniśmy wdrożyć w celu uzyskania satysfakcjonujących nas wyników.
Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników podczas ustalania pozycji stron w wyszukiwarce na dane frazy. To pokazuje, jak skomplikowany jest to proces i jak dużej wiedzy wymaga od osób zajmujących się pozycjonowaniem. Włożony wysiłek jest jednak tego warty, ponieważ dobre SEO potrafi przełożyć się na znaczny wzrost ruchu organicznego. A ten z kolei może oznaczać większą liczbę klientów, którzy zdecydują się na zakup naszych towarów lub usług.
Istnieją różne formy pozycjonowania. Jedną z nich jest pozycjonowanie „z długim ogonkiem”, czyli właśnie long tail. Polega ono na pozycjonowaniu długich fraz, które składają się z kilku słów. Na przykład: „lekcje angielskiego dla średnio-zaawansowanych Kraków”. Taka fraza jest dłuższa, przez co w ciągu miesiące mniej osób ją wpisuje. Natomiast jest ona cenna, ponieważ użytkownik, który wpisuje ją w wyszukiwarkę dobrze wie, czego oczekuje. Można nawet powiedzieć, że jest on już zdecydowany na zakup danej usługi, tylko nie wie jeszcze, w jakim miejscu tego zakupu dokona.
Pozycjonowanie long tail często przekłada się na wysoki współczynnik konwersji. Zabiegamy wówczas o osoby, które są już zorientowane na zakup. Dodatkowo konkurencja na długie frazy przeważnie jest mniejsza. Oznacza to, że możemy szybciej zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Wiele firm decyduje się również na pozycjonowanie lokalne. Faktycznie, jeżeli nasza działalność skupia się na danym obszarze, to jest ono niezwykle skuteczną formą pozyskiwania klientów. Naszą stronę musimy wówczas zoptymalizować pod kątem pozycjonowania lokalnego. To jednak nie wszystko, ponieważ w tym wypadku w zasadzie koniecznością jest założenie profilu Google Moja Firma.
Profil ten musimy w odpowiedni sposób wypełnić. Potencjalny konsument musi znać nasz adres, godziny otwarcia, a także wiedzieć, w jaki sposób może się z nami skontaktować. Dobrą praktyką jest uzupełnienie profilu zdjęciami. Dzięki temu lepiej zbudujemy swoją wiarygodność. Zawsze warto poprosić klientów o wystawienie opinii. Wielu użytkowników wyszukiwarki zwraca na nie uwagę.
Pozycjonowanie lokalne ma dużo sensu, ponieważ nie musimy rywalizować z naszą branżą działającą na terenie całej Polski, a jedynie w naszej okolicy, co znacznie zawęża konkurencję. Poza tym wielu użytkowników Google korzysta z wyszukiwania lokalnego, dzięki czemu zwiększamy naszą szansę na pozyskanie klientów.
Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie samodzielnie. Na pewno jednak dobrze wdrożone działania SEO mogą doprowadzić do znacznego zwiększenia ruchu organicznego na naszej stronie. Z pewnością w dzisiejszych czasach warto prowadzić wielowektorowe działania marketingowe. Wiele firm decyduje się na jednoczesne prowadzenie social mediów, kampanie Google i Facebook Ads, a także pozycjonowanie SEO. W ten sposób maksymalizują one potencjał w docieraniu do nowych użytkowników.
Pozycjonowanie jest procesem czasochłonnym, dlatego warto łączyć je z innymi formami marketingu internetowego. Wiele firm w oczekiwaniu na efekty z pozycjonowania, zwiększa ruch na swojej stronie za pomocą płatnych reklam. To często spotykana metoda, w dodatku naprawdę efektywna.
Jeżeli dysponujemy odpowiednim budżetem, to z pewnością warto rozważyć wdrożenie działań SEO na swojej stronie. W razie czego możesz liczyć na naszą pomoc.
Tutaj ciężko jest podać uśrednione wyniki. Wiele bowiem zależy od tego, w jakiej branży działamy oraz jak dobrze zoptymalizowane są strony naszych konkurentów. Musisz natomiast wiedzieć, że SEO lokalne jest zazwyczaj tańsze od SEO ogólnopolskiego. Dodatkowo pozycjonowanie sklepu internetowego jest droższe od pozycjonowania zwykłej strony, ponieważ jest to bardziej złożony proces.
W przypadku małej działalności może wystarczyć budżet wynoszący kilkaset złotych miesięcznie. Jednak w przypadku wielu firm trzeba liczyć się z zaplanowaniem wydatków wynoszących kilka(naście) tysięcy złotych miesięcznie. Najlepiej od razu ustalić z agencją wszystkie potencjalne koszty. Pamiętaj również o tym, że „tanie SEO” często się nie sprawdza. W takiej sytuacji będziemy płacić za jedynie podstawowe usługi, które najprawdopodobniej nie zaowocują wzrostem pozycji naszej strony w wyszukiwarce.
To kolejny punkt, który jest zależny od kilku różnych czynników. Przede wszystkim istotna jest branża, w której działamy oraz to, jak efektywnie działa nasza konkurencja. Może się bowiem zdarzyć tak, że pierwszy efekty zobaczymy już po trzech miesiącach, jeżeli konkurencyjność naszych kluczowych fraz jest niska. Przeważnie jednak czeka się około sześciu miesięcy, a w przypadku niektórych branży nawet dwukrotnie dłużej. Dlatego też tak istotna jest współpraca z doświadczoną agencją SEO o dobrej renomie. Tylko wówczas możemy liczyć na to, że nie zmarnujemy tego czasu i faktycznie na przestrzeni miesięcy stan naszej strony ulegnie zdecydowanej poprawie.
Może się również zdarzyć tak, że nasza strona będzie w złym stanie technicznym. Wówczas również na samym początku agencja będzie musiała zająć się jej usprawnieniem. A to może dodatkowo wydłużyć czas, nawet o kilka tygodni. Wszystko zależy od tego, co pokaże audyt, którego wykonanie powinno być punktem obowiązkowym.
Osobną kwestią jest optymalizacja naszej strony. Tutaj od razu musimy zaznaczyć, że na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się naprawdę wiele. Dawniej Google nie zwracało zbyt dużej uwagi na stan techniczny strony. Oznaczało to, że można było pozycjonować swoją witrynę poprzez umieszczanie w niej na dużą skalę fraz kluczowych. Dziś jednak sytuacja wygląda zgoła inaczej. Przede wszystkim Google zależy na tym, aby użytkownicy czuli się komfortowo przebywając na danej stronie.
Z tego powodu tak ważny jest szybki czas ładowania się witryny, eliminowanie błędów technicznych oraz stworzenie strony prostej w nawigowaniu po niej. Niektórzy w dalszym ciągu nie przykładają do tego aspektu należytej uwagi, przez co ciężko jest im uzyskać dobre efekty w pozycjonowaniu. Dziś kwestie techniczne są rzeczą, której absolutnie nie powinniśmy pomijać.
Czasem wystarczy jedynie zmienić hosting na lepszy, w innym wypadku można odpowiednio skompresować rozmiar zdjęć. Są jednak i strony, które wymagają znacznie większych nakładów pracy. Wówczas należy zakasać rękawy i krok po kroku eliminować kolejne błędy.
Nie można również zapomnieć o działaniach off-site. Zalicza się do nich linkbuilding, który polega na pozyskiwaniu wartościowych linków z innych stron. Dlaczego jest to tak istotne? Przede wszystkim ze względu na wskaźnik autorytetu, jakim posługuje się Google. Zdaniem wyszukiwarki, jeżeli inne strony o nas wspominają, to musimy być wiarygodni i tworzyć atrakcyjne dla innych treści. Dlatego też jeśli prowadzi do nas wiele linków, to w „oczach” Google nasza strona cieszy się dobrym autorytetem i będzie to uwzględnione w wynikach wyszukiwania.
Dobre agencje SEO wiedzą, jakie linki i skąd warto pozyskiwać. Zasadniczo pod tym kątem tworzy się nawet całe kampanie. Dzięki temu możliwe jest sprawne wypozycjonowanie kluczowych dla nas fraz w krótszym czasie niż zazwyczaj. Takie zabiegi powinniśmy jednak robić wyłącznie z odpowiednimi specjalistami, bowiem w innym wypadku możemy jedynie zmarnować czas i pieniądze, a nawet… podpaść Google, jeżeli to oceni, że w sztuczny sposób pozyskujemy linki. Dlatego najlepiej od razu zwrócić się do doświadczonej agencji SEO i nie ryzykować utraty już wypracowanych pozycji.
Powyższe akapity pokazują, jak złożonym procesem jest pozycjonowanie. Jest to rzecz czasochłonna, wymagająca dużej ilości wiedzy i ciągłego śledzenia newsów ze świata SEO. W przypadku pozycjonowania o popełnienie błędów łatwo. Co więcej, często o pomyłkach dowiadujemy się w momencie, gdy nasze pozycje w wyszukiwarce zaczynają spadać. To sprawia, że wpadamy w panikę i… popełniamy kolejne błędy, bo działamy po omacku.
Dlatego szczerze zachęcamy do współpracy. Stawiamy na transparentność i uczciwość, dlatego zawsze będziesz wiedzieć, dlaczego właśnie takie działania podejmujemy i co masz na nich zyskać. Pozycjonowaliśmy wiele różnych branży, dlatego dobrze wiemy jakie działania najlepiej sprawdzają się w przypadku każdej z nich. Będziemy dobrze wiedzieć, czego potrzebuje twoja strona, aby odnotować zauważalne wzrosty pozycji.