Poprawnie skonfigurowana mapa strony internetowej to jeden z podstawowych elementów, jeżeli chodzi o optymalizację strony pod kątem SEO. Kwestia ta dotyczy najczęściej sklepów internetowych, które zawierają o wiele większą ilość podstron niż inne witryny. Jeżeli jesteś posiadaczem własnej strony internetowej i zastanawiasz się jak poprawić jej widoczność, to ten temat jest skierowany właśnie do Ciebie!

Mapa strony – co to takiego?

Mapę witryny najłatwiej przyrównać do spisu treści, który służy robotom indeksujących do tego, aby z łatwością mogły odnaleźć wszystkie istotne adresy URL, obecne w obrębie naszej domeny. Mapa strony to w większości przypadków plik stworzony w formacie XML, który zawiera spis wszystkich podstron wraz z dodatkowymi informacjami takimi jak np. data ostatniej aktualizacji lub też posiadany przez nią priorytet.

W tym miejscu trzeba także powiedzieć o tym, że samo zamieszczenie pliku sitemap.xml na serwerze nie sprawi, że wszystkie podstrony zostaną od razu zindeksowane. Dobrym pomysłem, aby przyspieszyć cały ten proces, jest dodanie ścieżki, pod którą znajduje się plik z mapą strony, w Google Search Console, co przyspieszy działanie robotów indeksujących. To nie jedyna zaleta tego rozwiązania: pozwoli nam ono bowiem także na monitorowanie czy nie pojawiają się jakieś błędy związane z adresami podstron (co sprawi, że gdy zajdzie taka potrzeba możemy od razu zareagować na problem).

Mapa strony i jej zalety

Tak jak zostało to już powiedziane wcześniej, mapa witryny pomaga w indeksowaniu – to jednak nie wszystkie zalety tego rozwiązania. Kolejną ważną kwestią jest ułatwienie użytkownikom poruszania się po stronie internetowej, co sprawia, że witryna jest bardziej intuicyjna i łatwiejsza w obsłudze.

Innym aspektem, który przemawia za wprowadzeniem pliku sitemap.xml, jest możliwości informowania robotów wyszukiwarki o tym, że to my jesteśmy twórcami danej treści. Dużym problem wielu stron internetowych jest duplicate content – dzięki mapie witryny możemy uniknąć posądzenia o plagiat. Umieszczenia daty i godziny publikacji w mapie serwisu pozwoli nam bronić się przed tego typu oskarżeniami, które niestety nie należą do rzadkości, a mogą poważnie zaszkodzić.

 

Dobrze przygotowana mapa strony

Wygenerowanie dobrze przygotowanej mapy strony wymaga trzymania się pewnych zasad, które sprawdzają się szczególnie wtedy, gdy tworzymy taki plik zupełnie od podstaw. Poniżej lista rzeczy, na które koniecznie należy zwrócić uwagę:

  1. Dbaj o aktualność adresów URL oraz dokładność (uwaga na błędy 404, których przyczyną może być nawet niepozorna „literówka”!).
  2. Nie używaj polskich znaków, dużych liter ani tzw. znaków specjalnych (może to skutkować generowaniem błędów lub złym zindeksowaniem).
  3. Nie przekraczaj limitów – rozmiar mapy strony nie może być większy niż 50 MB (zasada ta ma chronić przed spamem), a ilość adresów URL nie może przekraczać 50 0000.
  4. Aktualizuj mapę strony, kiedy zmieniasz, dodajesz lub usuwasz adresy podstron.
  5. Nie zapomnij o dodaniu mapy strony do Google Search Console.

Wpływ na pozycjonowanie

Stworzenie prawidłowo przygotowanej mapy strony ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie witryny. Pomaga m.in. w procesie linkowania wewnętrznego, ale nie tylko – dzięki temu, że roboty wyszukiwarki mają możliwość przejrzenia struktury witryny i łatwiejszego poruszania się po niej, zwiększa się prawdopodobieństwo tego, że szybciej zostanie ona zindeksowana i otrzyma lepsze miejsce, jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwania.

Większa widoczność to oczywiście większy ruch na stronie, która jeżeli posiada taką mapę, staje się przyjaźniejsza dla potencjalnych użytkowników, umożliwiając im szybkie przejrzenie zasobów witryny i odpowiedź na pytanie, czy znajdą na niej treści, jakich poszukują. Jeżeli zdecydują się oni na niej pozostać, ponieważ będzie im odpowiadała m.in. intuicyjna nawigacja na stronie, to zmniejszy się współczynnik odrzuceń, który również brany jest pod uwagę, jeżeli chodzi o widoczność witryny. Mapa strony to więc sporo korzyści – warto odpowiednio to wykorzystać.

Podsumowanie

Udoskonalając witrynę, trzeba pamiętać o tym, że gdy użytkownik trafi już na naszą stronę internetową, to niezwykle ważne jest to, aby chciał na niej pozostać. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to nie jedyna rzecz, która zagwarantuje nam wzrost konwersji. Niezwykle ważne pozostaje stworzenie witryny w całości przyjaznej dla odwiedzających – mapa strony internetowej jest z pewnością jednym z głównych działań mających na celu poprawę web usability, co nie oznacza, że wyłącznie na tej kwestii powinniśmy się skupić. Rozwój naszej strony internetowej warto traktować jako proces ciągłego doskonalenia – tylko takie podejście pozwoli nam w czasach silnej konkurencji „przebić się” na współczesnym, wymagającym rynku. Powodzenia!