Przyjazny adres URL – Czyli jak zoptymalizować adres www strony internetowej, aby był poprawny dla Google i zgodny z zasadami SEO
Adres www witryny internetowej przeważnie ustalany jest w sposób przypadkowy lub taki, aby jedynie odzwierciedlać tematykę witryny. W rzeczywistości adres URL strony musi być adresem przyjaznym dla Google, a sama wyszukiwarka jasno definiuje jakie adresy takie są, a jakie nie. Dla wielu osób może być to zaskoczeniem, ale adres www strony internetowej ma duży wpływ na pozycjonowanie i powinno się go ustalić również w sposób przemyślany i zgodny z pewnymi zasadami seo. Jak zatem stworzyć taki adres i na co zwrócić szczególną uwagę? Odpowiedź na to pytanie prezentujemy poniżej.
Czytelny adres URL
Pierwszym elementem optymalizacji adresu url strony internetowej jest stworzenie czytelnego i przejrzystego adresu. Jest to ważne zarówno ze względu na użytkowników, którzy otrzymają jasną informację, co znajduje się na naszej stronie www jak i robotów Google, które będą miały łatwiejsze zadanie w indeksowaniu kolejnych podstron. Sam adres powinien być minimalistyczny, treściwy i zawierać tylko konkretne informacje.
Po głównej części domeny — po slashu powinny znajdować się słowo kluczowe lub kilka słów. Nietrafionym pomysłem jest używanie niezrozumiałych ciągów znaków takich jak ”dnr%^$” czy bardzo wielu słów przedzielonych kolejnymi ukośnikami. Nie powinniśmy dodawać również specjalistycznych nazw, które będą trudno indeksowane oraz nie będą pomagały użytkownikom w przeglądaniu witryny. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem stworzenie adresu w formie ”nazwastrony.pl/produkt”.
Unikalny adres URL i logiczna struktura
Drugim elementem, o którym należy pamiętać podczas tworzenia adresu strony i podstron jest logiczna struktura oraz unikalność adresu. Unikalność powinna objawiać się tym iż na naszej witrynie nie ma podobnych podstron, które będą po slashu różniły się jedynie jedną literą czy cyfrą. Utrudnia to indeksowanie witryny oraz poruszanie się po stronie. Zdecydowanie lepiej jest określić po ukośniku innymi frazami dwie nawet podobne strony.
Drugim czynnikiem jest logiczność struktury adresów. Tworząc serwis, warto pamiętać, iż będziemy prowadzili go przez lata, a w tym czasie będą powstawać kolejne podstrony. Warto zatem na początku tworzenia serwisu wyrobić sobie pewien system dodawania podstron i być systematycznym. Możemy ustalić podział podstron według menu, a następnie po drugim slashu poszczególnych zakładek czy artykułów. Poprawna struktura, która będzie pomocna nam przez wiele lat, wygląda następująco – ”nazwastrony.pl/produkt-rozmiar”. Dodając kolejne podstrony np. w naszym sklepie, będziemy mieli również ułatwione zadanie, gdyż wszystkie podstrony będą czytelne dla nas. Nie będziemy musieli również po pewnym czasie, zmieniać struktury adresów url, co w przypadku masowej zmiany może spowodować spadek rankingu witryny w Google.
Stworzenie odpowiednich struktur adresów naszego serwisu wpływa również na zaufanie do witryny. Osoby widzące rzetelnie posegregowane tematycznie adresy będą również tak samo odbierały naszą witrynę i markę. Przypadkowy ciąg znaków budzi niepokój i nie jest najlepszym zachęceniem do skorzystania z naszego serwisu, gdyż świadczy to o tym, że o niego nie dbamy.
Słowa kluczowe w adresie
Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji adresu url jest zamieszczanie w adresie słów kluczowych. Są one w tym miejscu tak samo ważne jak w tekstach seo lub na samej witrynie. Dzięki nim Google wie, o czym jest dana witryna oraz może ją łatwiej indeksować. Nazywając poszczególne podstrony po pierwszym slashu, warto zatem używać słów kluczowych, które są najpopularniejsze dla danego tematu. Bardzo ważną podpowiedzią jest używanie myślników do rozdzielania słów kluczowych, a nie dolnych podkreślników. Wyszukiwarka Google ma problemy z ich interpretacją, a myślniki rozdzielają poszczególne słowa kluczowe bardzo dobrze. Jest to zdanie wielu specjalistów oraz pracowników Google, którzy również zalecają taką strategię. Słowa kluczowe możemy pozyskiwać z keyword generatorów czy Planera Słów Kluczowych Google. Jest to też dodatkowa szansa na wplecenie na witrynę jeszcze kilku fraz, które wspomogą proces pozycjonowania.
Długość adresu
Rzeczą, na którą nie zwraca uwagi wiele osób, jest długość adresu url. Bierze się to z faktu nielimitowanego wręcz miejsca przy wpisywaniu nazwy poszczególnych podstron czy domeny oraz długiemu paskowi adresu w przeglądarkach. Szczególną uwagę powinniśmy jednak zwrócić na długość widocznego adresu w wyszukiwarce Google. Wynik z bardzo długim adresem jest po prostu ucinany. Wyszukiwarka Google może zatem nie brać części adresu pod uwagę, gdzie znajdują się nasze słowa kluczowe, a użytkownicy nie będą wiedzieli do końca po adresie www, co znajduje się na danej stronie. Optymalnym rozwiązaniem jest zadbanie o to, aby cały adres konkretnej podstrony wynosił 70-80 znaków. Obecnie Google określa długość maksymalną adresu url w wyszukiwarce po pikselach, a nie znakach, dlatego nie ma jednej i konkretnej długości preferowanej.
Bezpieczny adres URL i certyfikat SSL
Ostatnim w naszym zestawieniu elementem, o który musimy zadbać, tworząc adresy url witryn, jest jego bezpieczeństwo. Strony internetowe mogą mieć znacznik HTTP lub HTTPS. Pierwszy z nich nie ma szyfrowania oraz certyfikatu SSL, a drugi go posiada. Od 2018 roku wyszukiwarka Google Chrome oznacza strony jako niebezpieczne bez względu na to, czy rzeczywiście takie są, gdy nie są szyfrowane. Widoczne jest to po lewej stronie w pasku adresu oraz przy próbie przejścia na witrynę poprzez komunikat o możliwości zagrożenia. Witryny takie nie są również tak mocno promowane w wyszukiwarce Google, a cały trend wpisuje się w ogólną politykę Google, mając na celu zwiększać jakość i bezpieczeństwo witryn. Biorąc pod uwagę, że wyszukiwarka Chrome jest niemal monopolistą na rynku wyszukiwarek, a ponad połowa użytkowników korzysta tylko z niej, należy wziąć pod uwagę ten czynnik, aby nasza witryna nie była oznaczona jako niebezpieczna. Zdecydowanie warto zatem zadbać o certyfikat i adres typu HTTPS. Niezależnie też od strony bezpieczeństwa witryny informacja ta wpływa na zaufanie do marki odbiorców, którzy sugerują się zdaniem Google.
Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.