home/Blog/Słowa kluczowe – co to jest i jak je dobrać?
Słowa kluczowe 12.05. 2022

Słowa kluczowe – co to jest i jak je dobrać?

Słowa kluczowe są popularnym terminem, o którym słyszała każda osoba interesująca się SEO w choćby najmniejszym stopniu. Nic dziwnego, jest to kluczowe pojęcie w całym procesie pozycjonowania. Frazy kluczowe są ważne, ponieważ informują wyszukiwarki o zawartości twojej witryny. Dlatego tak istotny jest ich właściwy dobór.

Co to są słowa kluczowe?

Na początku warto wyjaśnić sobie jedną rzecz. Przede wszystkim pozycja witryny w wyszukiwarce zależy od wielu czynników, w tym jakości, wydajności, istotności i autorytetu witryny. Google ma algorytm, na podstawie którego określa, które witryny zajmują najwyższe pozycje w rankingu. Jeśli chcesz, aby twoja strona znalazła się na szczycie listy wyników organicznych, to treść twojej witryny musi odpowiadać temu, czego szukają użytkownicy, a więc i twoi klienci. I w tym miejscu możemy przejść do słów kluczowych.

Słowa kluczowe SEO są terminem, który odnosi się do słów oraz fraz, które ludzie wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć w niej informacje, których poszukują. Jeśli wyszukiwane przez użytkownika słowa kluczowe pasują do słów kluczowych na twojej stronie, twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Jak dobrać słowa kluczowe

Jak dobrać słowa kluczowe?

Przede wszystkim kluczowe jest zrozumienie intencji użytkownika. Musimy dobrze wiedzieć, dlaczego ktoś chciałby odwiedzić naszą stronę. Google od lat modyfikuje swoje algorytmy w taki sposób, aby promować w wyszukiwarce te strony, które w możliwie jak najlepszy sposób odpowiadają potrzebom użytkowników. A naszym zadaniem jest optymalizować naszą stronę w taki sposób, aby faktycznie odpowiadać na słowa kluczowe, które internauci wpisują w wyszukiwarkę.

Możemy wyróżnić trzy przykłady fraz kluczowych z podziałem na kategorie. Są to frazy: nawigacyjne, informacyjne, transakcyjne.

  • Słowa nawigacyjne mają zastosowanie wtedy, gdy użytkownik zamierza przejść w konkretne miejsce sieci. Na przykład poprzez wpisanie hasła „Twitter” dana osoba chce przejść na stronę portalu twitter.com. Co ciekawe, są nawet osoby, które w przeglądarce wpisują Google, aby przejść do… Google.
  • Frazy informacyjne występują w sytuacjach, gdy dana osoba korzysta z Google, aby znaleźć określoną informację. Na przykład mogą wpisać hasło: „pierwszy król Polski”, aby dowiedzieć się, kto był tą osobą.
  • W świecie e-commerce bardzo ważne są frazy transakcyjne, przez niektórych nazywane również komercyjnymi. Użytkownicy często szukają w wyszukiwarce rzeczy, które chcieliby nabyć. Na przykład „rower górski dla początkujących”.

W świecie marketingu istnieje pojęcie zwane „zaplanowaniem podróży kupującego”. Chodzi o proces, przez który musi przejść twój przyszły klient. Zaplanuj jego trasę od momentu, gdy po raz pierwszy usłyszy o twoim produkcie, do chwili, gdy zdecyduje się na jego zakup.

Wszystko zaczyna się od świadomości. Klient na samym początku musi zdać sobie sprawę z tego, że potrzebuje danego przedmiotu lub usługi. Na tym etapie użytkownik może nawet nie potrafić zdefiniować swojego problemu. Na przykład pracownika biurowego boli nadgarstek, ale jeszcze nie wie, że rozwiązaniem może być kupno wygodniejszej myszki lub podkładki pod nią.

Pojawia się jednak etap rozważań. W tym momencie użytkownik domyśla się już, że jego problem może dać się rozwiązać i zaczyna poszukiwania odpowiedzi. Dlatego dana osoba może wpisać w wyszukiwarkę hasło „ból nadgarstka przyczyny”, „jak pozbyć się bólu nadgarstka”, „ból nadgarstka” czy też pokrewne frazy.

Zwieńczeniem jest proces decyzyjny. Wówczas użytkownik na podstawie zebranych informacji ustala, co takiego zamierza zrobić, aby rozwiązać swój problem. Właśnie dlatego zawsze należy zastanowić się nad tym, jak dobrać słowa kluczowe w taki sposób, aby przeprowadzić użytkownika przez cały jego proces myślowy, a następnie zaoferować mu odpowiednie rozwiązanie.

Zadbaj o jakość słów kluczowych

Zadbaj o jakość słów kluczowych

Słowo kluczowe słowu kluczowemu nierówne. Niektóre frazy nawet z pierwszej pozycji wyszukiwarki przełożą się na mniej wejść niż inne z pozycji siódmej czy ósmej. Wszystko zależy oczywiście od tego, jaką dana fraza ma wartość w naszej branży.

Jakie słowa kluczowe będą dla nas najcenniejsze? W ustaleniu tego może pomóc nam… nasza konkurencja. Zawsze warto przyglądać się tym stronom, które zajmują czołowe pozycje oraz tym, które co prawda są za nami, ale szybko pną się do góry. Oczywiście kopiowanie wszystkich działań w skali jeden do jednego niekoniecznie przerodzi się w nasz sukces, natomiast zawsze warto wiedzieć, czego my nie robimy, a co robi nasza konkurencja.

Strategie doboru słów kluczowych są naprawdę różne. Czasem warto powalczyć o najcenniejsze frazy w naszej branży. Musimy jednak liczyć się wówczas z tym, że rywalizacja o wysokie pozycje w wyszukiwarce będzie zacięta, szczególnie jeśli nasza konkurencja również podejmuje działania SEO. W takiej sytuacji czeka nas długie budowanie pozycji, które w dodatku może być związane z wysokimi kosztami.

Jednak jeśli nasze finanse nie pozwalają nam na walkę z dużymi graczami, to nie oznacza to, że musimy rezygnować z pozycjonowania strony. Możemy się bowiem skupić na frazach typu long tail, czyli z „długim ogonkiem”. Są to mniej popularne słowa kluczowe, jednak z tego powodu powinno nam być łatwiej się na nie wypozycjonować. Ich dużą zaletą jest to, że wyrażają one dokładną intencję użytkownika. Na przykład „smartphone Xiaomi do 1000 zł dla dziecka”. Taki internauta wie, czego szuka, a więc istnieje duże prawdopodobieństwo na to, że gdy już trafi na naszą stronę, to zdecyduje się na zakup. Dlatego frazy long tail również warto wziąć pod uwagę w procesie ustalania strategii słów kluczowych.

Mamy nadzieję, że wiesz już, czym są słowa kluczowe i dzięki temu odpowiednio zoptymalizujesz swoją stronę internetową pod ich kątem! Pamiętaj, bardzo ważne jest zrozumienie intencji użytkownika i podanie mu treści, która będzie na nią odpowiedzią!

Komentarze / 0

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Zostaw komentarz
Imię
Komentarz