Pozycjonowanie zdjęć i plików pdf w wyszukiwarce Google dla wielu osób stanowi duże zaskoczenie, gdyż nigdy nie spotkali się z takimi procesami. W rzeczywistości Google umożliwia nie tylko pozycjonowanie samych stron internetowych a pozycjonowanie zdjęć i plików pdf. Robiąc to, możemy zyskać wiele korzyści, a sam proces nie jest tak skomplikowany czy wymagający jak pozycjonowania strony www. W tym tekście przedstawiamy dokładnie i opisujemy, czym jest pozycjonowanie zdjęć i pdf-ów, podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy ich optymalizacji oraz dlaczego warto to robić.

Pozycjonowanie zdjęć

Przycinanie zdjęć w Google powinniśmy rozpocząć od wyboru odpowiedniej tematyki zdjęcia tak, by była ona zgodna z tekstem, w którego obrębie się pojawi. Samo zdjęcie powinno być unikalne i nie powinno pochodzić z publicznych banków zdjęć. Jednym z pierwszych działań jest też zadbanie o odpowiedni stosunek jakości do rozmiaru. Zdjęcie powinno być jak największe rozdzielności, ale też szybko się wczytywać, mieć małą wagę i nie wpływać na funkcjonowanie strony internetowej. Należy zatem znaleźć kompromis. W sieci istnieją tzw. optymalizatory zdjęć, które dostosowują zdjęcia właśnie pod tym kątem i po wgraniu oryginału przetwarzają go i oddają nam zdjęcie zoptymalizowane często ważące o wiele mniej niż oryginał.

Kiedy zadbaliśmy już o kwestie techniczne, należy skupić się na kilku czynnościach optymalizacyjnych. Jest to z pewnością odpowiednie nazwanie pliku. Nazwa zdjęcia powinna zawierać słowa kluczowe, a jeśli chcemy je rozdzielać, należy zrobić to myślnikami, a nie dolnymi podkreślnikami. Bardzo ważnym elementem jest ustawienie dowolnego atrybutu ALT zgodnie z frazami, pod którymi ma być pozycjonowany obrazek. Google rozpoznaje też opisy pod zdjęciami i przypisuje te informacje do danego zdjęcia, więc warto stworzyć krótki opis grafiki, używając słów kluczowych oraz tworząc go w taki sposób, aby zatrzymywał przy zdjęciu na dłużej żywych użytkowników. Pozycjonując grafiki, warto stawiać na jakość jednej grafiki na stronie, a nie na ich ilość, co może nawet pogorszyć pozycjonowanie wielu grafik z jednej strony. Na efekty pozycjonowania zdjęć będziemy musieli poczekać nawet do kilku miesięcy, gdyż pozycjonowanie zdjęć zajmuje dużo dłużej Google niż stron www, choć nadal zdecydowanie warto optymalizować zdjęcia pod kątem wyszukiwarki Google Image.

Pozycjonowanie plików pdf

Pozycjonowanie plików pdf

Pozycjonowanie plików pdf to optymalizacja plików w odpowiedni sposób i dostosowanie ich do zasad SEO. Pliki takie można pozycjonować od 2001 roku, o czym niewiele osób ma pojęcie. Ogólnie Google rozpoznaje i może przeskanować taki plik przy pomocy swoich robotów oraz następnie wyświetlać go jako odrębny wynik wyszukiwania w wyszukiwarce Google pomiędzy zwykłymi stronami internetowymi. Aby plik pdf mógł być pozycjonowany, musi spełnić dwa wymogi techniczne. Pierwszym z nich jest brak hasła i publiczne udostępnienie pliku pdf. Nie może być on zaszyfrowany, aby roboty indeksujące mogły się z nim poznać i ocenić go. Drugim wymogiem jest tekstowy format pliku pdf. Roboty Google nie będą indeksować plików, które są w formie graficznej i posiadają grafikę z tekstem.

Jeśli spełnimy te dwa wymogi sam plik pdf należy dostosować odpowiednio do wyszukiwarki Google. Z pewnością musi posiadać on odpowiednią nazwę. Powinna zawierać ona słowa kluczowe, przedstawiać definicje dokumentu a same frazy powinny być poprzedzielane myślnikami, a nie dolnymi podkreślenikami, gdyż to ułatwia indeksowanie. Sam plik pdf powinien mieć też przyjazny adres URL zgodnie z zasadami SEO i User Friendly. Adres powinien być prosty, nie powinien prezentować zbyt wielu niepotrzebnych katalogów rozdzielonych sleszami, powinien zawierać frazy kluczowe, być krótki, czytelny i zachęcać do kliknięcia przez użytkownika. Jeśli w pliku pdf znajdują się grafiki, należy uzupełnić ich atrybuty ALT. To będzie jasny sygnał dla robotów Google, co znajduje się na zdjęciu i w pełni będą mogły je zinterpretować. Ważną kwestią jest również rozmiar pliku. Jego waga powinna być jak najmniejsza, aby plik wczytywał się prosto i szybko. Jest to ważne zarówno od strony Google, jak i użytkowników. W sieci możemy skorzystać z optymalizatorów plików pdf, które dostosowują plik pod tym kątem, ustawiając odpowiedni stosunek jakość ido wagi. Sam plik pdf warto też dostosować do urządzeń mobilnych, pamiętając o odpowiednio dużej czcionce czy marginesach do brzegu dokumentu.

Jeśli posiadamy już zoptymalizowany plik pdf od strony technicznej warto również zająć się optymalizacją samego tekstu. Powinien być on zgodny z zasadami SEO. Nie powinien być zatem blokiem tekstu oraz powinien być sformatowany. Warto w tekście używać zatem pogrubień słów kluczowych czy list punktowych i tabel z danymi. W tekście warto też dodawać linkowanie wewnętrzne do innych części witryn, co pomoże w indeksowaniu witryny oraz linkowaniu zewnętrznym — wychodzącym na inne strony, które również podnoszą akcyjność pliku.

Ciekawostka: Pliki pdf, jeśli są odpowiednio zoptymalizowane, mogą uzyskiwać nawet lepsze wyniki niż strona internetowa. Jest to zatem też ciekawy pomysł na strategię pozycjonowania. Pliki pdf jest znacznie łatwiej optymalizować i jeśli postawimy w dużej mierze na widoczność w wyszukiwarce Google, właśnie przez nie, możemy osiągnąć bardzo dobre rezultaty.

Dlaczego warto pozycjonować w Google zdjęcia i pliki pdf?

Dlaczego warto pozycjonować w Google zdjęcia i pliki pdf?

Pozycjonowanie plików pdf i grafik w Google to bardzo korzystne rozwiązanie z wielu względów. Z pewnością należy robić to ze względu na brak pozycjonowania takich elementów przez konkurencyjne serwisy. Choć jest to stosunkowo prosty proces, wiele konkurencyjnych witryn nie wie o nim lub nie chce się zagłębiać w nie. Dzięki temu możemy wyprzedzić serwisy pod tym względem, pozyskując większy ruch lub jeszcze lepiej od nich zoptymalizować witrynę główną. Pojawianie się poszczególnych elementów naszej strony osobno w wyszukiwarce Google jest również sposobem na uzyskanie większego ruchu organicznego i częstszą obecność w wyszukiwarce Google. Samo pozycjonowanie plików graficznych i plików pdf nie jest trudne, wymagające czy tak skomplikowane jak ogólne pozycjonowanie strony www. Wymaga to jedynie wykonania kilku ruchów i poświęcenia nieco czasu. Raz zoptymalizowane pliki pdf i graficzne przeważnie nie wymagają dalszych działań pozycjonerskich czy zajmowania się nimi i mają charakter jednorazowy w przeciwieństwie do strony. Oznacza to, że raz zoptymalizowany i wypozycjonowany plik pdf będzie znajdował się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google przez długi czas, przynosząc wiele profitów.