home/Blog/Optymalizacja strony pod kątem SEO
optymalizacja strony 16.02. 2022

Optymalizacja strony pod kątem SEO

Optymalizacja strony internetowej jest dziś niemalże obowiązkowa. Dlaczego? Pozwólcie, że przytoczymy Wam pewne statystyki. W 2020 roku Polacy dokonali w sieci zakupów na łączną sumę 15,3 miliarda euro. Była to kwota o ponad 31% większa niż w roku 2019. Rok 2021 dał kolejny wzrost, a eksperci przekonują, że kolejne lata będą jeszcze lepsze.

Z tego powodu wielu sprzedawców stara się zaistnieć w internecie. Polacy ewidentnie przekonali się, że zakupy w sieci mogą być proste i bezpieczne. Przyczyniła się do tego między innymi pandemia, choć już wcześniej mogliśmy mówić o rosnącym trendzie. W każdym razie dziś rynek e-commerce oferuje ogromne zyski. Trzeba jednak umieć zwrócić na siebie uwagę. I właśnie dlatego pomówimy dziś o SEO.

Co oznacza skrót SEO?

Skrót ten w rozwinięciu oznacza Search Engine Optimization, czyli optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Celem SEO jest poprawa jakości technicznej strony, dobór wyselekcjonowanych fraz kluczowych, dodanie zoptymalizowanych treści a także podejmowanie działań off-site, czyli między innymi kampanii link buildingowych.

Lepsze SEO zwiększa nasze szanse na zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarce, co przekłada się na zwiększony ruch na stronie. Budowanie ruchu organicznego to długofalowy proces, który może jednak zaowocować bardzo dobrymi rezultatami przy stosunkowo niskim koszcie. Być może na efekty trzeba poczekać, jednak historia wielu firm, również tych niewielkich, pokazuje, że jest to warty podjęcia wysiłek.

Optymalizacja strony pod kątem SEO

Wyróżniamy dwa rodzaje podejmowanych działań: on-site i off-site. Te pierwsze polegają na wprowadzaniu zmian na naszej stronie. W drugim przypadku korzystamy z innych witryn w celu zwiększenia jakości naszej domeny.

Gdy pozycjoner rozpoczyna działania na danej stronie, musi rozpocząć swoją pracę od wykonania audytu SEO. Ten pokaże mu, jak powinna przebiegać optymalizacja strony pod kątem SEO. Być może istnieją problemy techniczne, które będzie należało wyeliminować. Dla Google coraz ważniejszym czynnikiem rankingowym jest prędkość strony, szczególnie ta uzyskiwana na urządzeniach mobilnych. Z tego powodu wielu pozycjonerów stara się usprawnić działanie witryny pod tym względem.

Gdy od strony technicznej wszystko funkcjonuje już poprawnie, możemy zająć się optymalizacją treści. Na początku za pomocą narzędzi pokroju Ahrefs, Semstorm czy Senuto musimy wyselekcjonować najlepsze frazy kluczowe. Muszą być one powiązane z naszą branżą a także generować ruch, gdy już uda nam się zająć na nie wysokie pozycje w wyszukiwarce. Kolejnym krokiem jest przeredagowanie lub dodanie nowych treści. Przy okazji jest to dobry moment na poprawę linkowania wewnętrznego, aby widoczność strony uległa poprawie.

Optymalizacja SEO strony powinna również obejmować działania zewnętrzne. Na pewno powinniśmy utworzyć wizytówkę Google Moja Firma. Dzięki niej możemy znacznie poprawić wyniki lokalne, gdy użytkownicy będą szukali oferowanych przez nas usług w naszej lokalizacji. Odpowiednia konfiguracja GMF nie zajmuje wiele czasu, a nam może dać naprawdę wiele. Oprócz samej widoczności są to także cenne opinie od klientów. Dzięki nim szybciej dowiemy się, co takiego w naszych usługach działa dobrze, a co wymaga poprawy.

Tak naprawdę do najważniejszych działań off-site należy jednak pozyskiwanie linków. W tym miejscu należy podkreślić, że dla wyszukiwarki wiek witryny ma znaczenie. Im dłuższa jej historia, tym roboty indeksujące będą przychylniej na nią patrzyć. Na szczęście również nowe strony mogą zbudować swój „TrustRank”, właśnie za pomocą pozyskanych linków. Gdy strona o wysokim zaufaniu linkuje do naszej witryny, wówczas dla Google jest to znak, że publikujemy interesujące treści, którymi inni chcą się dzielić. Oczywiście pozyskiwanie takich linków nie należy do najłatwiejszych zadań, szczególnie jeśli próbujemy zrobić to za darmo. Natomiast istnieje również możliwość kupna linków, choć tu trzeba zaznaczyć, że nie jest to metoda oficjalnie akceptowana przez Google. W każdym razie, jeśli chcemy kupić linki, możemy skorzystać z takich platform jak WhitePress czy Trustluna.

Właśnie dlatego optymalizacja strony pod SEO zajmuje tyle czasu. Jest to szereg różnorakich działań, które często są pracochłonne i czasochłonne. Poza tym na końcu i tak trzeba poczekać, aż Google zaindeksuje wprowadzone przez nas zmiany.

Czy SEO ma znaczenie?

Optymalizacja SEO sklepu na pewno zajmie trochę czasu. Wiele będzie zależało od branży oraz ilości konkurentów. Jeśli podobne nam firmy również zajmują się pozycjonowaniem, wówczas nasze zadanie będzie trudniejsze. W dzisiejszych czasach firmy starają się pozyskiwać klientów różnymi drogami, w tym właśnie poprzez zwiększanie ruchu organicznego. Wiele agencji marketingowych doradza, aby jednocześnie korzystać z różnych form promocji swojej strony – zdaje się, że jest to bardzo dobra metoda.

Optymalizacja strony pod SEO zajmuje miesiące. Tymczasem firmom klienci potrzebni są na już. Z tego powodu dobrym rozwiązaniem jest równoległe korzystanie z reklam, na przykład Facebook Ads czy Google Ads. Dzięki nim uzyskamy w krótkim terminie zwiększony ruch, co pozwoli nam na wygenerowanie zysków. W tym czasie specjaliści od SEO będą zajmowali się poprawą ruchu organicznego.

No właśnie, reklamy potrafią szybko wygenerować ruch, jednak ich miesięczny koszt jest dość duży, a w momencie, gdy przestaniemy je opłacać, tracimy klientów. Tymczasem działania SEO oferują nam stały dopływ ruchu nawet w sytuacji, gdy nie będziemy już inwestować wielkich pieniędzy. Dlatego właśnie firmy uważają, że inwestowanie w pozycjonowanie jest ważne. Pozwala ono na stałe zwiększanie ruchu, a włożone w nie pieniądze z czasem zwracają się z nawiązką. O ile oczywiście wszystko poprawnie wdrożyliśmy a nasza strategia okazała się skuteczna.

Ile kosztuje SEO?

Dobrze, a ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Cóż, to zależy przede wszystkim od naszej branży. Im większa konkurencja, tym większe pieniądze będziemy musieli zainwestować, aby ich wyprzedzić. Poza tym z reguły pozycjonowanie lokalne jest tańsze od tego globalnego.

Ciężko oszacować, ile dokładnie trzeba wydawać miesięcznie. Niektórym sklepom wystarcza wydatek rzędu 3000 – 4000 zł miesięcznie. Inne zaś wydają nawet trzykrotnie więcej. Wyróżniamy następujące czynniki, które mają na to wpływ:

  • Konkurencja – jeśli inne firmy pozycjonują się od kilku lat, będziemy musieli zwiększyć swoje nakłady przeznaczane na pozycjonowanie. Wprowadzać więcej treści, kupować silniejsze linki.

  • Branża – im silniejsza branża, tym więcej wysiłku trzeba będzie włożyć. Najcięższe branże to te finansowe, turystyczne oraz dziecięce.

  • Stan Twojej strony – jeśli Twoja witryna pod względem technicznym nie prezentuje się dobrze, wówczas trzeba będzie poświęcić jej więcej czasu. A za to trzeba przecież zapłacić.

  • Czas – SEO samo w sobie jest długofalowym procesem. Zajęcie kluczowych pozycji może zająć jednak pół roku lub rok. Zależy to między innymi od tego, jaki budżet na to przeznaczymy.

Sztuka SEO – optymalizacja witryn internetowych

Mamy nadzieję, że już lepiej rozumiesz, czym jest SEO oraz dlaczego proces pozycjonowania trwa tak długo. Jak widać czynników jest wiele, a część z nich wymaga regularniej pracy. Warto też mieć na uwadze to, że raz zdobytą pozycję można utracić. Dlatego zawsze należy być czujnym i monitorować kluczowe dla nas frazy. Dzięki temu będziemy mogli szybko zareagować, gdy przytrafi się nam niespodziewany spadek pozycji.

Dobrze jest też przyglądać się działaniom konkurencji. Czasem można naśladować niektóre zmiany, które wprowadzane są na innych stronach. Oczywiście należy robić to ostrożnie, jednak jeśli coś działa u innych, być może sprawdzi się i u nas.

Komentarze / 0

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Zostaw komentarz
Imię
Komentarz