Strona internetowa pełni funkcję wirtualnego biura i wizytówki, którą odwiedzają potencjalni klienci. Żeby tak się stało, musi zostać prawidłowo zoptymalizowana, aby znaleźć się w górnych wynikach wyszukiwania Google. Na czym polega optymalizacja i co należy wziąć pod uwagę?

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony ma kluczowe znaczenie dla użytkowników oraz pozycjonowania w Google. Szybkie ładowanie witryny i podstron, wpływa na obniżenie współczynnika odrzuceń (bounce rate). Prędkość ładowania strony powinna wynosić mniej niż 2 sekundy, a idealna wartość to 1 s. Taki czas nie tylko wpływa na ilość odwiedzin, lecz także na profesjonalny wizerunek witryny. W dobie wysokiej konkurencji w wielu branżach, szybkość ładowania jest kluczowa dla sprzedaży. Każda sekunda oczekiwania użytkownika, zmniejsza szanse na odwiedziny i na zakup.  Czas ładowania strony wpływa również na pozycjonowanie, które jest doskonałą formą reklamy. Wraz ze zmianą algorytmów Google, to własnie ten czynnik znacznie wpływa na pozycjonowanie. Ilość podstron, które mogą odwiedzić i indeksować roboty Google jest ograniczona przez współczynnik indeksacji (crawl rate limit). Określa on, ile podstron w trakcie jednej sesji mogą odwiedzić. Na współczynnik wpływa kilka czynników: wydajność działania serwerów, mała ilość błędów oraz czas ładowania witryny i jej podstron. Warto przeprowadzić test szybkości, natomiast w przypadku słabych wyników, konieczna jest  poprawa szybkości strony. 

Znaczniki META

Znaczniki meta to kolejne kluczowe elementy, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach. Do najważniejszych należy meta title – tytuł witryny oraz meta description – opis witryny. Meta title powinien zawierać słowa kluczowe, pod które pozycjonowana jest dana strona internetowa. Ta część wyświetla się w kilku miejscach: w wynikach wyszukiwania, nazwie karty przeglądarki internetowej oraz pasku ulubionych zakładek witryny- po dodaniu. Tytuł w wynikach wyszukiwania to element, który powinien odzwierciedlać informacje znajdujące się w treści i jednocześnie zachęcać użytkownika do przejścia do dalszej części strony. Ten element można edytować w kodzie html strony, a także z poziomu admina – w zależności od używanego CMS. Jego optymalna długość powinna wynosić maksymalnie 70 znaków, ponieważ tyle jest widoczne w wynikach wyszukiwania Google.

Kolejnym elementem wpływającym na pozycjonowanie jest znacznik meta description. To opis, który widoczny jest tylko w wynikach wyszukiwania. W tym miejscu również powinny znaleźć się odpowiednie frazy kluczowe, ponieważ wpływają one na pozycję strony w Google. Ponadto w tej sekcji należy umieścić informacje zachęcające użytkownika do wejścia na daną stronę. Pomimo że nie istnieje górny limit znaków, to warto dopasować opis do Google, które wyświetla 160 znaków w wynikach. Dlatego w tym krótkim tekście należy umieścić słowa kluczowe oraz ciekawą treść. Istnieją również znaczniki meta, przeznaczone wyłącznie dla wyszukiwarek, np. meta robots. Informują one wyszukiwarkę o możliwości lub niemożności indeksowania oraz wyświetlania w wynikach wyszukiwania. W celu zoptymalizowania meta znaczników strony, warto przeprowadzić profesjonalny audyt SEO, który pozwoli znaleźć błędy.

10 lat doświadczenia w branży

Optymalizacja nagłówków H1, H2, H3…

Nagłówki sprawiają, że treść jest przejrzysta i łatwiej się czyta. Dlatego należy stosować te elementy i odpowiednio je zoptymalizować pod kątem SEO. Ważna jest hierarchia nagłówków na stronie. Nagłówek H1 powinien być użyty tylko raz dla danej podstrony, ponieważ to tytuł, którego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi. Natomiast pozostałe od H2 do H6, należy umieszczać według ważności. Każdy nagłówek musi odzwierciedlać treść akapitu, który się pod nim znajduje. Najważniejsze słowa kluczowe, powinny się znaleźć w nagłówku H1, natomiast mniej ważne i frazy z długiego ogona w H2, H3, itd. Mogą być odmienione przez przypadki. Śródtytuły muszą wyglądać naturalnie, aby przyciągać uwagę użytkowników i jednocześnie być zoptymalizowane pod kątem SEO. Takie połączenie wpływa na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Content is KING

Mówi się, że content to najważniejsza sekcja strony internetowej, który przyciąga i angażuje użytkowników. Dlatego powinna być wartościowa dla odwiedzających i jednocześnie zoptymalizowana pod kątem SEO. Takie połączenie pozwala uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwaniach. Treść  musi być zgodna z tytułem, w przeciwnym razie użytkownicy szybko opuszczą stronę, na co Google patrzy nieprzychylnie. Im ciekawszy content, tym dłużej użytkownicy spędzają czasu na podstronach. To z kolei wpływa na pozycjonowanie witryny. Dlatego treści w witrynie muszą być:

  1. Nasycone słowami kluczowymi – każda treść powinna zawierać optymalną ilość słów kluczowych oraz ich odmian w celu pozycjonowania. Zbyt mała, jak i za duża ilość fraz spowoduje, że strona znajdzie się w dalszych wynikach wyszukiwania.
  2. Sformatowane – należy podzielić treść za pomocą nagłówków i akapitów oraz używać wyróżników w tekście: pogrubienia, kursywa, itd.
  3. Unikatowe – nie mogą być kopiowane z innych stron, ponieważ jest to niezgodne  z prawem, a także z zasadami Google.
  4. Rozbudowane – powinny w miarę możliwości wyczerpywać dany temat w maksymalnym stopniu.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to podstawa prawidłowo zoptymalizowanej strony internetowej. Odpowiednia struktura linków umożliwia łatwiejsze poruszanie się użytkownikom po stronie, dzięki czemu spędzają na niej więcej czasu. Ponadto pozwala łatwiej poruszać się botom wyszukiwarek po witrynie, co jest ważne w pozycjonowaniu. Struktura takich linków musi być opracowana w taki sposób, aby użytkownik mógł jak najprędzej dotrzeć do miejsca docelowego. W przypadku stron sprzedażowych może to być podstrona z opisem produktu lub podstrona w sklepie internetowym – w zależności od preferencji odwiedzających. Linki muszą być odpowiednio rozmieszczone, aby z każdej podstrony można było dotrzeć do dowolnego miejsca na stronie.

Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, który należy cały czas modyfikować, zgodnie ze zmianą algorytmów Google. Można to robić samemu, jeśli posiada się odpowiednią wiedzę lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Dzięki temu strona znajdzie się w wyższych wynikach wyszukiwania i pozyska więcej klientów.