Optymalizacja filmików na YouTube i ich pozycjonowanie nie są z pewnością tak popularnym procesem jak pozycjonowanie stron internetowych. Dodając jednak nagrania na ten serwis, możemy robić to w świadomy sposób, odpowiednio zwiększając szanse, że filmik będzie wyświetlany wysokich pozycjach w wyszukiwarce na YouTube. Wiele osób jednak nie docenia tego sposobu i nie stosuje wszystkich zasad optymalizacji filmów. W tym tekście odpowiadamy na pytanie — czym jest pozycjonowanie i optymalizacja filmików na YouTube, dlaczego warto to robić i jak optymalizować dodawane nagrania.

Czym jest optymalizacja i pozycjonowanie filmów na YouTube?

Optymalizacja filmików na YouTube to proces dostosowania ich w taki sposób, aby YouTube uznawał je za wartościowe i chętnie wyświetlało na wysokich pozycjach. Optymalizacja będzie obejmowała zarówno kwestie techniczne związane z przesyłaniem i opisywaniem pliku, jak i te twórcze co do długości czy tematyki nagrania. Pozycjonowanie filmiku na YouTube jest z kolei połączeniem optymalizacji filmiku oraz działań wokół niego i naszego kanału, które mają uatrakcyjnić filmik w oczach YT.

Dlaczego warto to robić?

Pozycjonować filmiki na YouTube warto z kilku względów. Pierwszym z nich jest fakt, że odpowiednio skonfigurowane filmiki, o które zadbamy, będą ukazywały się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce na YT — która działa na podobnej zasadzie co wyszukiwarka Google. Wysoka pozycja przekładać będzie się na wysoki ruch oraz wiele oglądnięć naszego filmiku. To z kolei będzie powodowało wysoką pozycję i samonapędzające się koło wejść. Duża liczba odsłon filmiku to też większa popularna i większe zaufanie do naszego kanału. Duża oglądalność, a co za tym idzie duża liczba fanów, przekłada się też na możliwość zarabiana na filmiku np. poprzez reklamy czy napiwki i inne sposoby monetaryzacji ruchu.

Jak optymalizować i pozycjonować filmiki na YouTube?

Pierwszym krokiem, od którego powinniśmy zacząć optymalizację filmiku i jego pozycjonowanie na YouTube jest dobór odpowiednich słów kluczowych, pod którymi ma być widoczne nasze nagranie. Powinny być one dobierane rzetelnie i uczciwie. Z pewnością nie powinniśmy dodawać wielu różnych słów niezwiązanych z tematyką filmu tylko dlatego, iż są one popularne. Przełoży się na to złe oceny od niezadowolonych widzów otrzymujących niechciane nagranie, a także na złe traktowanie algorytmów YouTube, które również czuwają nad tym elementem. Słowa kluczowe powinny opisywać dane zagadnienie — zarówno ogólnie, jak i szczegółowo. Możemy pozyskiwać je z tzw. keyword generatorów, które są serwisami w sieci. Po wpisaniu do nich ogólnego słowa tematycznego otrzymamy propozycje fraz. Warto też sprawdzić konkurencyjne nagrania pod tym kątem i dowiedzieć się, jakie one zawierają słowa kluczowe. Dzięki temu będziemy mogli dodawać ich więcej czy w szerszym aspekcie. Słowa kluczowe umieszczać możemy w tagach podczas dodawania filmiku, w jego opisie oraz tytule.

Jak optymalizować i pozycjonować filmiki na YouTube?

Drugim elementem, o którym musimy pomyśleć to optymalizacja dodawanego filmiku pod kątem seo. Jest to odpowiednie jego skonfigurowanie tak, aby był postrzegany jako interesujący i zgodny z zasadami pozycjonowania przez YouTube. Z pewnością należy nadać odpowiednią nazwę plikowi, który będziemy wygrywali na serwis. Wiele osób popełnia spory błąd, którym jest pozostawienie przypadkowego ciągu cyfr i wgranie pliku w takiej formie. Nazwa pliku wideo powinna być taka sama jak jego tytuł. Tytuł z kolei powinien składać się kilku — kilkunastu słów. Można podzielić je myślnikiem i nie powinno używać się do tego dolnego podkreślenia, który nie jest zbyt łatwo rozpoznawalny przez algorytmy pozycjonujące. Tytuł musi ogólnie opisywać skrótowo o czym jest filmik i być przyjazny dla widzów, aby dzięki niemu dowiedzieli się, o czym jest nagranie i weszli na nie. W tytule warto zawrzeć kilka najważniejszych słów kluczowych, ale w naturalnej formie.

Optymalizacja seo bardzo często łączy się z konieczności dostosowania filmiku do odbiorców, aby chętnie z niego korzystali. Z pewnością w myśl tej zasady należy stworzyć interesujący — długi opis, który przedstawi o czym jest film i który będzie jednocześnie zawierał słowa kluczowe. Szczególną uwagę należy zwrócić na pierwsze zdanie opisu, gdyż jest ono widoczne wraz z miniaturką i tytułem w wyszukiwarce na YouTube. Warto, aby było ono przyciągające i treściwe. Optymalizować filmik musimy wykorzystać też tagi w odpowiedni sposób, umieszczając w nich frazy dotyczące naszego filmiku. Warto umieść w tagach frazy, które trudno odmienić lub których nie można było użyć np. w tytule czy opisie. Sam filmik musi być też wysokiej rozdzielczości oraz spełniać wymagania techniczne np. odnośnie proporcji.

Ostatnią grupą elementów, o jakie musimy zadbać, aby nasz filmik był wysoko pozycjonowany na YouTube, jest zainteresowanie innych fanów. Duże zainteresowanie i ruch będą przekładały się na wyższe wyświetlanie w wyszukiwarce na YT, a co za tym idzie generowały kolejne wejścia. Z pewnością filmik powinien być tworzony w wysokiej jakości merytorycznej. Musi być ciekawy i przedstawiać konkretną wartość dla odbiorców. Jeśli takie będą, będą też często polecane. Tematyka filmiku może być ściśle poradnikowa lub uniwersalna, gdyż takie typy filmików są najchętniej oglądane. Nagranie powinno posiadać ciekawą — stworzoną przez nas specjalnie miniaturkę i nie może być ona generowana losowo. Miniaturka to najważniejszy element, który odpowiada za przyciąganie potencjalnych oglądających i który w dużym stopniu decyduje czy dana osoba obejrzy filmik.

Bardzo ważną kwestią jest też zadbanie o nasz kanał. Jeśli będzie on zadbany, w pełni uzupełniony i będzie posiadał ciekawe grafiki, wiele osób nabierze zaufania do naszej marki i będzie powracało na kanał dużo częściej niż w przypadku opuszczonego profilu. Sam kanał również powinien być odpowiednio skonfigurowany pod kątem seo i odpowiednio opisany. Jedną z najskuteczniejszych rzeczy, która zwiększa pozycję naszego filmiku, jest otrzymywanie od widzów komentarzy oraz łapek w górę. Warto zatem na początku i na końcu filmiku prosić samodzielnie lub poprzez banery — nakładki o subskrybowanie kanału oraz o lajki filmiku. Dzięki temu algorytmy Google uznają go za wartościowy i będą częściej wyświetlały go na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.