Na czym polega pozycjonowanie na długi ogon?

Na czym polega pozycjonowanie typu long tail? Czym się różni od pozycjonowania na frazy ogólne? W poniższym tekście postaramy się szczegółowo odpowiedzieć na te pytania.

Pozycjonowanie na długi ogon polega na wyborze i promowaniu fraz szczegółowych, składających się minimum z dwóch wyrazów. Są to zazwyczaj słowa kluczowe, w którym jednym z wyrazów jest np. nazwa konkretnej miejscowości lub regionu (miasto, dzielnica, województwo itp.), marki lub producenta czy też modelu produktu, np. „mechanik Łódź”, „buty damskie Nike”, „telewizor Sony Bravia 65 cali” itp. Pozycjonowanie długi ogon różni się od pozycjonowania ogólnego wspomnianą szczegółowością fraz.

Słowa kluczowe w ogólnym pozycjonowaniu składają się zwykle z jednego wyrazu i – jak sama nazwa wskazuje – charakteryzują się dużą ogólnością. Przykładem mogą być tu frazy typu: „mechanik”, „buty damskie”, „telewizor”. Co istotne, frazy te cechują się tym, że bardzo trudno jest uzyskać dzięki nim wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Konkurencja jest tak duża, że „wbicie się” do TOP 10 w przypadku niektórych słów kluczowych ogólnych jest niemalże niemożliwe.

Dlatego też osobom, którym zależy na szybkich, ale i skutecznych rezultatach w pozycjonowaniu, poleca się SEO typu long tail. Szanse na TOP 10 w przypadku tego rodzaju fraz są dużo większe, można szybciej uzyskać wysokie pozycje na wiele różnych słów kluczowych, co wiąże się również ze zwiększeniem częstotliwości wyświetlania się strony w wyszukiwarkach, a co za tym idzie – ze zwiększeniem szans na wejścia na stronę użytkowników, wzrostem ruchu w witrynie oraz zwiększeniem współczynników konwersji.

Pozycjonowanie lokalne — promuj swój biznes lokalnie

Pozycjonowanie lokalne to jedno z ciekawszych rozwiązań SEO i możliwość zaistnienia lokalnej firmy na rynku – w internecie. Mechanizm Google, który stawia duży nacisk na wyświetlanie lokalnych wyników wyszukiwania, w zależności od naszej lokalizacji sprawia, że bardzo często otrzymujemy rekomendacje firm znajdujących się bliskiej okolicy. Warto wykorzystać ten fakt i pozycjonować swoją witrynę firmy właśnie lokalnie. Działania takie nie są trudne a korzyści, jakie możemy osiągnąć — jest wiele.

Czym zatem jest pozycjonowanie lokalne? Jak ono przebiega w praktyce? Jakie są jego korzyści Czy warto pozycjonować lokalnie? W dalszej części tekstu prezentujemy odpowiedzi na te pytania oraz podpowiadamy jak być widocznym lokalnie w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne w Google to optymalizacja naszej witryny i działania zewnętrzne, które sprawiają, że jesteśmy widoczni lokalnie w wyszukiwarce.

Google od kilku lat kładzie duży nacisk na wyświetlanie trafnych i lokalnych wyników wyszukiwania. Jeśli wpiszemy, że poszukujemy restauracji, w pierwszej kolejności wyświetlą się nam wyniki tych lojalnych wraz z opiniami i ocenami. Jest to bardzo ważna możliwość pozyskania wielu klientów. Wykonując optymalizację witryny lub pewne działania możemy pokazać się na mapie Google, lub w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś z okolicy szuka konkretnych usług. Może przynieść to lepsze efekty niż bycie w TOP 3 danej witryny pod ogólną frazą.

Pozycjonowanie lokalne opiera się w dużej mierze na typowym pozycjonowaniu ogólnym czy pozycjonowaniu na długi ogon, a jedynie musimy pewne czynności wykonywać pod innym kątem. Istnieje kilka sposób na to, aby pozycjonować naszą witrynę lokalnie i stać się widocznym w najbliżej okolicy dla jej mieszkańców.

Wizytówka Google — pinezka na mapie

wizytówka Google Moja FirmaJednym z najlepszych sposobów na pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarce Google jest dodanie wizytówki Google i pozycji na Google Maps. Google kilka lat temu wprowadziło mechanizm, który po wpisaniu frazy czy konkretnego zakładu, jakiego szukamy, wyświetla w pierwszej kolejności te, które znajdują się najbliżej. Najlepszym przykładem na to może być mapka Google z pinezkami wyświetlana nad wynikami wyszukiwania obok nich. Znajdują się na niej zakłady oferujące daną usługą w okolicy.

Nie wszystkie firmy decydują się na dodanie swojej firmy na mapce, co pozwala nam prześcignąć już na samym starcie wielu konkurentów. Bardzo ważnym elementem podczas tworzenia wizytówki jest podanie prawdziwych danych, które będą zgodne z innymi danymi naszej firmy w internecie. Dane takie jak adres czy numer telefonu sprawiają, że jesteśmy wiarygodni, a Google lepiej odbiera naszą firmę. Przekładać będzie się to na częstsze wyświetlanie naszej firmy w wynikach lokalnych.

Jeśli znajdziemy się już na mapach google, warto również zadbać o pozytywne opinie. Możliwość oceniania lokalnych firm jak daje nam wyszukiwarka może posłużyć za narzędzie do “wybicia się”. Warto prosić klientów o dodanie takich opinii. Im jest ich więcej i im są one wyższe, tym więcej klientów z pewnością zdecyduje się skorzystać z naszych usług. Oceny takie dodaje się bardzo prosto, wybierając od 1 do 5 gwiazdek. Średnia ocen jest wyświetlana przy naszej firmie wraz z liczbą ocen. Wpływa to na naszą wiarygodność i zachęca potencjalnych klientów do skorzystania z naszej oferty.

loklane pozycjonowanie strony

Linkowanie lokalne

Bardzo ważnym elementem jest również link building wykonywany z lokalnych witryn. Wbrew pozorom to element, który również ma wpływ na to, jak postrzega naszą witrynę wyszukiwarka. Jeśli linki zwrotne prowadzące do naszej witryny będą widniały na lokalnych stronach, Google znacznie mocniej zwiąże nas z daną lokalizacją. Choć nie jest to popularnie i często wykorzystywane rozwiązanie nie powinniśmy mieć problemu z zamówieniem wykonania takiej usługi. Krótka rozmowa z agencją seo czy osobą odpowiedzialną za link building sprawi, że zmienią one kryteria wyszukiwania lokalizacji do publikacji wpisów i będą umieszczać odnośniki właśnie tam. Znalezienie lokalnych stron lub lokalnych stron tematycznych nie jest trudne a wiele programów, pozwala selekcjonować dobór takich lokalizacji właśnie lokalnie.

Teksty seo z lokalizacją

Jeśli nie chcemy pozostawić całkowicie algorytmowi Google wyświetlania naszej witryny osobom z danej lokalizacji, możemy nieco pomóc wyszukiwarce. Pomoc ta będzie ręczną i wykonywana samodzielnie niezależnie od tych mechanizmów. Dobrym posunięciem będzie zatem tworzenie treści i artykułów seo, które będą zawierać tradycyjne frazy, wzbogacone o dodanie miast. Frazą taką będzie z pewnością “hydraulik Olsztyn” czy “jubiler Olsztyn”.

Dodawanie takich tekstów na stronie pomoże przywiązać naszą witrynę do konkretnej lokalizacji. Jeśli z jakichś powodów sama wyszukiwarka Google nie wskaże naszej witryny lokalnie, będzie musiała zrobić to ze względu na umieszczenie na naszej stornie słów kluczowych. Podanie miasta na naszej witrynie, które będzie występowało w różnych kontekstach i w różnej ilości również wpływa na automatyczne odbieranie geolokalizacyjne naszej strony przez Google, co jest dodatkowym plusem.

Teksty takie nie różnią znacząco od tych standardowych pod konkretne frazy. Możemy tworzyć je samodzielnie lub zlecać ich wykonanie np. copywriterom. Wyszukując odpowiedni balans, między pozycjonowaniem w ogólnej kategorii a lokalnym możemy odnosić dwie korzyści równocześnie — będąc jednakowo wysoko w ogólnych wynikach wyszukiwania, jak i tych lokalnych.

Czy warto pozycjonować lokalnie?

Zdecydowanie tak! Pozycjonowanie lokalne daje bardzo dużo możliwości i pozwala przyciągnąć wielu nowych klientów. Samo pozycjonowanie stron nie jest wymagające lub trudniejsze od tego standardowego a możliwości, jakie otwiera przed nami są bardzo duże. Obecnie ok. 80% użytkowników wyszukujących daną restaurację czy zakład usługowy lokal dokonuje zakupu i korzysta z usług tych firm. Jest to bardzo duża suma. Pojawienie się na takim rynku i przejęcie części klientów może przynieść nam zatem spore zyski. Pozycjonowaniem lokalnym zajmuje się również wiele agencji marketingowych, dzięki czemu w prosty sposób możemy zaistnieć lokalnie i pozyskiwać nowych klientów.