home/Blog/Meta description – co to jest i ile znaków powinien mieć?
Meta Description 16.02. 2022

Meta description – co to jest i ile znaków powinien mieć?

Meta description w świecie SEO wzbudza liczne dyskusje. Dotyczą one głównie wpływu opisów meta na jakość pozycjonownia. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega to pojęcie oraz jak prawidłowo wdrożyć je na swojej stronie internetowej.

Co to jest meta description

Meta Description jest fragmentem kodu strony internetowej. Jego celem jest dostarczenie informacji zarówno użytkownikom wyszukiwarek, jak i robotom indeksującym. Dzięki niemu wiemy, co znajduje się na danej podstronie.

Z perspektywy użytkownika jest to krótkie podsumowanie tego, co znajduje się na interesującej go stronie. Meta description powinno zachęcać do kliknięcia w artykuł. Z kolei roboty indeksujące na bazie opisu mogą ocenić, jak skategoryzować daną stronę.

Meta descritpion ile znaków

Poprawny opis powinien mieć około 150 do 160 znaków w przypadku urządzeń stacjonarnych oraz 120 znaków w przypadku urządzeń mobilnych. Tak naprawdę Google mierzy tę długość w pixelach, a nie liczbie znaków. W teorii możemy napisać dłuższy opis, jednak w praktyce wyszukiwarka po prostu nam go utnie. Takie rozwiązanie nie ma więc większego sensu. Istnieją jednak sytuacje, w których dłuższy opis się sprawdza (nawet po jego ucięciu), jednak co do zasady lepiej trzymać się podanych powyżej wartości.

W ramach ciekawostki napiszemy, że Google w 2017 roku pozwoliło na tworzenie dłuższych opisów meta. Wówczas mogły liczyć one nawet 300 znaków. Po kilkunastu miesiącach Google wycofało się jednak ze swojej decyzji i powróciło do standardowych 150-160 znaków, czyli 980 pixeli lub 120 znaków, czyli 680 pixeli.

Gdzie wyświetla się meta description?

Na meta description natrafimy podczas korzystania z wyszukiwarki. Tekst wyświetla się pod tytułem danej strony internetowej. Oprócz tego meta opis strony znajdziemy w kodzie witryny internetowej.

Jeśli chcemy szybko sprawdzić meta description w całej witrynie, warto zainstalować program Screaming Frog. Wystarczy wpisać adres URL, a następnie poczekać aż aplikacja przeskanuje stronę internetową. Po upływie kilku chwil znajdziemy opisy meta wszystkich podstron w jednym miejscu. Jeśli zaś zależy nam na szybkim sprawdzeniu meta description danej podstrony, wówczas wystarczy skorzystać z wtyczki SEO META in 1 CLICK – przy okazji sprawdzimy również title oraz nagłówki.

Meta description SEO – czy ma on wpływ na pozycjonowanie?

Dawniej roboty indeksujące faktycznie dużą wagę przywiązywały do opisów meta. To właśnie one stanowiły jedno z najważniejszych źródeł informacji. Pozycjonerzy szybko nauczyli się jednak nadużywać meta opisów do windowania w rankingu stron, które nie były ściśle powiązane z meta desription. Po prostu wypełniali tagi wieloma słowami kluczowymi, co owocowało szybkim awansem na czołowe lokaty w wyszukiwarce.

Taka praktyka nie spodobała się jednak Google, ponieważ wysokie pozycje często należały do stron, w których copywriter nie przykładał dużej wagi do jakości artykułów. Swoją lokatę zawdzięczały jedynie sprytnie sporządzonym opisom meta. Dlatego Google w 2009 roku powiedziało „dość” i sprawiło, że meta description nie było już czynnikiem rankingowym. Czy można więc powiedzieć, że opisy meta nie są ważne? Otóż nie, są. Już wyjaśniamy, dlaczego.

Przede wszystkim mają one duży wpływ na odbiorcę. Użytkownicy wyszukiwarki często czytają opisy (a raczej rzucają na nie okiem, według statystyk przeciętny internauta poświęca 2-3 sekundy na zapoznanie się z meta opisem) i na ich podstawie oceniają czy chcą wejść na daną stronę. Oznacza to, że dobrze sporządzony opis może znacznie zwiększyć klikalność naszej witryny. Zdarza się bowiem, że strona znajduje się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, jednak strony na niższych lokatach generują więcej wejść – powodem może być właśnie kiepsko przygotowany opis meta.

Jak napisać prosty i skuteczny meta opis

Jak napisać prosty i skuteczny meta opis?

Istnieje kilka zasad, o których warto pamiętać za każdym razem, gdy tworzymy meta description. Warto poświęcić chwilę na napisanie tych dwóch lub trzech zdań porządnie, ponieważ może przełożyć się to na zdecydowanie lepszą klikalność.

Przede wszystkim pamiętajmy o słowie kluczowym. Tak, przed chwilą mówiliśmy, że meta opis nie jest już czynnikiem rankingującym, jednak to niczego nie zmienia. Wyszukiwarka publikując wyniki wyszukań podkreśla bowiem słowa, które wpisał użytkownik. Dzięki temu nasza fraza kluczowa zostanie łatwiej dostrzeżona, a co za tym idzie, zwiększy się prawdopodobieństwo odwiedzenia naszej witryny. To prosty sposób na przyciągnięcie uwagi internautów, dlatego też zawsze z niego korzystajmy.

O długości meta description już pisaliśmy, więc przypomnijmy tylko, że powinieneś zmieścić się w 980 pixelach w przypadku urządzeń stacjonarnych, co przekłada się na 150 do 160 znaków. W przypadku urządzeń mobilnych jest to 120 znaków, czyli 680 pixeli.

Nadszedł czas na „call to action”, czyli wezwanie do działania. Użytkownika trzeba zachęcić do tego, żeby to właśnie Twoją stronę odwiedził. Musisz wczuć się w jego intencje, a następnie spróbować na nie odpowiedzieć. Zastanów się, co takiego skłoniłoby Ciebie do kliknięcia w dany link. Zachęć internautę do wykonania ruchu, zasugeruj mu sprawdzenie Twojej oferty. Oczywiście wezwanie to musi być powiązane z Twoją ofertą.

Dodatkowo pamiętaj o tym, że meta description jest swego rodzaju streszczeniem danej strony. Nie próbuj więc kłamać i sugerować internaucie, że po kliknięciu w link dostanie coś, czego w rzeczywistości tam nie ma. Być może w ten sposób udałoby się zdobyć więcej wejść, jednak to bardzo krótkowzroczna strategia. Internauci często zapamiętują strony, które ich rozczarowały i nigdy więcej do nich nie wracają. W praktyce jest to więc budowanie sobie negatywnego pijaru.

Warto jeszcze wspomnieć o unikalności. Meta opis strony musi być unikalny dla każdej podstrony. Gdy roboty indeksujące zobaczą identyczne opisy, mogą obniżyć wartość tych podstron, a to w efekcie może doprowadzić do spadku pozycji w SERP-ach.

Tworząc treść dobrym pomysłem jest zasugerowanie odbiorcy, co takiego może zyskać, wchodząc na Twoją stronę. Jeśli wyróżniasz się czymś na tle konkurencji, musisz koniecznie to podkreślić. A następnie wykorzystaj wspomniane powyżej „call to action”.

Ostatnia porada – czasem opis meta może być dobrym przedłużeniem tytułu danej strony. Można wykorzystać to do zabawnej gry słów lub przekazania dodatkowej informacji. Tu liczy się wyłącznie Twoja kreatywność.

Pamiętaj! Meta description to wizytówka Twojej strony!

Gdzie znajduje się kod źródłowy meta descripion

Meta opis umieszcza się w sekcji head strony. Wygląda to następująco:

<head>

<meta name=”description” content=”Tu umieszczamy nasz opis”>

</head>

Oczywiście istnieją również prostsze sposoby. Jeśli korzystamy z systemu CMS, możemy zainstalować wtyczkę SEO, która umożliwi proste wprowadzanie meta opisów. Obecnie dwie najpopularniejsze wtyczki to YOAST SEO oraz SEO Math.

Komentarze / 0

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Zostaw komentarz
Imię
Komentarz