home/Blog/Google Trends – co to jest, jak działa i jak z tego korzystać?
Google trends 12.05. 2022

Google Trends – co to jest, jak działa i jak z tego korzystać?

Wiele programów związanych z SEO kosztuje i chcąc z nich korzystać musimy sięgnąć do portfela. Na rynku znajdziemy jednak również darmowe narzędzia, które mogą pomóc nam w pracy. Jednym z nich jest Google Trends.

Czym jest Google Trends?

Przede wszystkim jest to narzędzie, którego celem jest dostarczenie nam statystyk oraz informacji związanych z popularnością danych fraz w Google oraz YouTube. Jeśli chcemy sprawdzić, jakie hasła cieszą się w danej chwili rosnącym zainteresowaniem, to szybko sprawdzimy to właśnie za pomocą Google Trends.

Istotne jest również to, że jest to narzędzie bardzo proste w użyciu, dzięki czemu nie musimy posiadać dużej wiedzy związanej z SEO, aby móc wyciągnąć z niego interesujące nas informacje. Jeśli zależy nam na tym, aby optymalizować stronę pod swoich potencjalnych klientów, to w ten sposób możemy sprawdzić, jakie intencje mają użytkownicy Google czy YouTube.

 Google Trends jak dziala

Google Trends – jak działa?

Google Trends jest serwisem, który analizuje słowa czy też całe frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. Następnie wyniki pokazują nam, jak bardzo dana fraza jest popularna w ujęciu czasowym. Co również istotne, mamy dostęp do lokalizacji, dzięki czemu otrzymywane przez nas wyniki nie muszą być globalne – mogą dotyczyć na przykład wyłącznie miasta, w którym mieszkamy.

Co również istotne, dane są normalizowane i przedstawiane w zakresie od zera do stu. W ten sposób otrzymujemy czytelny wykres, na którym wartość „sto” będzie należała do momentu, w którym dana fraza była najbardziej popularna w ciągu ostatniego roku.

Normalizacja danych jest ważna, ponieważ uwzględnia ona różnice ludnościowe. Dzięki temu porównywanie popularności danego hasła w różnych miejscach jest bardziej przejrzyste.

Jak efektywnie korzystać z Google Trends?

To narzędzie może dać ci naprawdę wiele. Najpierw jednak musisz wiedzieć, jak efektywnie je wykorzystać. Postaramy się w kilku punktach wyjaśnić ci, w jaki sposób możesz wymiernie poprawić jakość słów kluczowych na swojej stronie. Zrobimy to w sposób obszerny, abyś dobrze zrozumiał, jaki potencjał drzemie w Google Trends.

Analiza trendów jest ważna

Być może zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób Google Trends ma ci pomóc. W jaki sposób ocenienie popularności danej frazy może przełożyć się na wzrost ruchu na twojej stronie. Cóż, przede wszystkim chodzi o możliwość odpowiednio szybkiej reakcji.

Jeśli zauważysz, że fraza powiązana z twoim biznesem zaczyna zyskiwać na popularności w Google, to oznacza, że powinieneś wykorzystać te moment na optymalizację treści na swojej stronie. Być może zamierzałeś skupiać się na innych frazach, które aktualnie nie cieszą się zainteresowaniem internautów? Dzięki Google Trends sprawnie ocenisz, jakimi tematami zająć się w pierwszej kolejności, aby zaoferować użytkownikom Google to, czego szukają.

No dobrze, ale może dana fraza jest popularna tylko chwilowo i zmarnujesz czas próbując stworzyć wartościowy artykuł, ponieważ za dwa dni dany temat nie będzie już nikogo interesował? W takiej sytuacji warto rozszerzyć przedział czasowy i zobaczyć, czy dana fraza nie jest sezonowa. Niektóre hasła internauci wpisują jedynie w określonej porze roku.

Czasem duży wpływ na wyszukiwania ma także sytuacja na świecie. Na przykład agresja Rosji na Ukrainę sprawiła, że w Polsce wiele osób zaczęło wpisywać hasła pokroju „ile kosztuje czołg”. Niektórzy wykorzystali to, tworząc artykuły związane z tematyką militariów.

Powiązane słowa kluczowe

Google Trends rekomenduje nam również powiązane słowa kluczowe, które także zyskują właśnie na popularności. Jeśli szukasz danej frazy, wpisz ją, a po otrzymaniu wyników zjedź na dół strony i przejdź do tabeli z „powiązanymi zapytaniami”. W ten sposób w łatwy sposób poszerzysz swoją bazę słów kluczowych o frazy, które być może nie przyszły ci na myśl, a które mają spory potencjał.

Szukaj bardzo popularnych fraz

Czasem zdarza się, że dana fraza popularna będzie jedynie przez moment. Czy warto wówczas próbować się na nią wybić? Bardzo możliwe, że tak. Jeśli jest to słowo kluczowe powiązane z naszą działalnością, a w społecznej świadomości pojawiło się dopiero niedawno, to jego konkurencyjność prawdopodobnie jest stosunkowo niska. Dlatego szybkie stworzenie wartościowej treści w oparciu o tę frazę może zaowocować dużym ruchem. Nawet jeśli będzie trwał on jedynie kilka dni, to być może część odwiedzających zostanie na twojej stronie na dłużej, jeśli odpowiednio zadbasz o zaabsorbowanie ich uwagi.

Absolutnie nie opieraj jednak swojego modelu biznesowego wyłącznie w oparciu o tego typu frazy. Potraktuj je raczej jako bonus, który czasem może zaowocować przyjemnym dodatkowym ruchem, ale nic ponadto.

Tematy pokrewne

Pisaliśmy już o tym, że Google Trends może zasugerować ci powiązane słowa kluczowe. Jest jednak jeszcze inna możliwość. Narzędzie to pozwoli ci również wyszukać pokrewne tematy. Być może w tej chwili nie myślisz jeszcze o rozszerzeniu swojej działalności, jednak może być to przecież dobrym pomysłem w przyszłości.

W SEO ważne jest poszerzanie bazy słów kluczowych, ponieważ to przekłada się na większy ruch. W pewnym momencie będziesz więc najprawdopodobniej potrzebować większej ilości fraz, wokół których będziesz chciał rozwijać swoją stronę. Google Trends może być w takiej sytuacji prawdziwą kopalnią pomysłów.

Warto na przykład szukać takich fraz, które cieszą się względnie stałą popularnością. Być może zainteresowanie nimi nie rośnie, jednak, jeśli miesięczna liczba wyszukań jest dla nas satysfakcjonująca, to zdecydowanie warto rozważyć włączenie ich do swojej bazy słów kluczowych.

Social media w oparciu o Google Trends?

Jak wiadomo, dziś social media są podstawą w zasadzie każdego biznesu. Google Trends może pomóc nam w przygotowaniu angażujących postów. Jeżeli widzimy, że dana fraza cieszy się rosnącą popularnością, to być może warto zbudować wokół niej kontent na Facebooku, Instagramie czy TikToku?

Google Trends przyda nam się również w sytuacji, w której zależy nam na rozwoju naszego kanału na YouTube. Działa tutaj podobna zasada, co w przypadku wyszukiwania fraz pod Google. Sprawdzamy, jakie frazy powiązane z naszą działalnością trendują, a następnie dostosowujemy pod nie tworzone przez nas treści.

Pamiętaj o funkcjach lokalnych

Jeśli nasz biznes opiera się o lokalną działalność, to Google Trends również będzie miało nam sporo do zaoferowania.

Jako firma możesz używać statystyk dotyczących wyszukiwań, aby monitorować, analizować, a nawet przewidywać, czy produkt, usługa lub nowy pomysł będą budzić zainteresowanie wśród lokalnych odbiorców. Zdecydowanie opłaca się sprawdzać „zainteresowanie według podregionu” w Trendach Google. Chociaż możesz mieszkać w tym samym kraju, co miliony innych osób, to słowa kluczowe mogą mieć unikalny trend w różnych województwach, powiatach i miastach.

Aspekt geograficzny zdecydowanie powinno się brać pod uwagę w momencie opracowywania strategii SEO.

Dostosuj swoją stronę do wymagań klientów

Dostosuj swoją stronę do wymagań klientów

Nie ma co ukrywać, dziś internauci są mocno rozpieszczani. Dawniej internet wyglądał inaczej. W tej chwili Google dokłada wszelkich starań, aby wyszukiwarka jak najlepiej odzwierciedlała potrzeby użytkownika. Z tego powodu treści umieszczane na stronach muszą być wysokiej jakości i nie być jedynie zwykłym laniem wody z często powtarzającą się frazą kluczową.

Współcześni konsumenci mają wysokie wymagania, a Google ewidentnie stoi po ich stronie. Właśnie dlatego tak ważne jest umiejętne wykorzystywanie dostępnych narzędzi. Google Trends może być potężną bronią w naszym arsenale. Wystarczy jedynie umiejętnie korzystać z jego możliwości. Na szczęście jest to bardzo intuicyjne narzędzie, którego obsługa nikomu nie powinna sprawiać większych problemów.

Google Trends sprawia, że nawet najmniejsza firma bez dużego budżetu może gromadzić informacje o konsumentach bez wydawania na to ani grosza. Dostajemy za darmo informacje, które mogą okazać się niezwykle istotne w procesie pozycjonowania naszej strony. Dzięki nim możemy bowiem udoskonalić naszą ofertę lub sposób przekazu informacji, a także po prostu zwiększyć ruch w naszej witrynie.

Komentarze / 0

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Zostaw komentarz
Imię
Komentarz