Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to usługa, której celem jest dostarczenie raportu zawierającego wszystkie błędy optymalizacyjnego danego serwisu oraz sugestię ich naprawy. Audyt SEO ma na celu poprawę zgodności strony z robotami wyszukiwarek, co pośrednio wpłynie na poprawę widoczności serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania. Raport, który powstaje w ramach audytu, przeważnie ma kilkadziesiąt stron i tworzony jest przez specjalistów z dziedziny SEO wspieranych przez specjalistyczne narzędzia.

Kiedy warto wykonać audyt SEO?

Audyt SEO warto przeprowadzić w kilku różnych sytuacjach, które mają duże znaczenie dla tworzonego i prowadzonego serwisu.

Pierwszym momentem, gdy warto zdecydować się na audyt, jest moment tworzenia planu strony internetowej. Warto wtedy pokazać grafikę lub makietę strony specjaliście, co pozwoli już w trakcie tworzenia strony uniknąć często spotykanych błędów, a także da możliwość wykorzystania wszystkich dostępnych możliwości. Ten rodzaj jest jednak specyficzny. Nie bazuje on bowiem aż tak bardzo na narzędziach, a bardziej na umiejętnościach specjalisty, który musi sprawdzić wiele rzeczy samodzielnie. To też sprawia, że nie istnieją darmowe audyty SEO online, które oferowałyby możliwość analizy makiety strony.

Bardzo często audyty stron internetowych przeprowadza się tuż po utworzeniu serwisu. Specjalista otrzymuje w tym przypadku gotową stronę internetową i prośbę o przeprowadzenie audytu SEO. Przeważnie po analizie zgłaszane są często spotykane problemy dotyczące meta znaczników oraz nasycenia strony słowami kluczowymi. Analiza dopiero stworzonej strony skupia się bowiem w większości na analizie technicznych aspektów strony, które zlecający może wykorzystać podczas dalszych działań promocyjnych. Niestety często takie audyty nie są odpowiednio wykorzystywane. Właściciele strony bowiem cały budżet przekazują na stworzenie strony, a na późniejsze poprawki często brakuje funduszy.

Innym momentem, gdy warto wykonać audyt, jest wprowadzenie dużych zmian na stronie internetowej. Często taka analiza składa się z dwóch części — analizy stanu serwisu przed zmianami oraz po ich wprowadzeniu. Zmiany mogą być różne, zaczynając od zwyczajnej zmiany layoutu strony przez zmianę domeny aż po łączenie wielu serwisów w jeden. Wykonanie audytu w tym momencie pozwala na znalezieniu nowych szans dla stron internetowej, możliwych zagrożeń oraz wskazaniu nowych słów kluczowych, które warto wykorzystać, by poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania.

Audyt SEO wykonywany jest także po zmianach osoby lub firmy, która odpowiada za pozycjonowanie serwisu. Nie jest to jednak sprawdzenie, czy sugestie z poprzednich raportów zostały wykonane, ale analiza czy dobrana przez poprzednika strategia była długofalowa i odpowiednia dla danego serwisu. Ten audyt jest przeważnie najbardziej kompleksowy i zawiera analizę widoczności w wyszukiwarkach, analizę konkurencji i słów kluczowych, a często także analizę samej strony internetowej. To bowiem pozwala dogłębnie poznać serwis i odpowiednio przygotować strategię jego promocji.

Bezpłatna wycena

    Telefon
    Strona internetowa

    Co zawiera audyt?

    Zawartość audytu SEO zależy od rodzaju strony, która jest analizowana. Audyt inaczej przeprowadzany jest dla sklepów internetowych, a inaczej dla blogów czy serwisów newsowych. Na zawartość raportu wpływać także będzie wielkość strony oraz ustalony budżet. Najczęściej w ramach audytów SEO przeprowadzane są następujące analizy:

    • gęstości i unikalności słów kluczowych,
    • współpracy z botami wyszukiwarek,
    • jakości i długości meta opisów,
    • jakości, uporządkowania i sposobu stosowania linkowania wewnętrznego,
    • adresów URL,
    • szybkości ładowania strony i możliwych przyczyn opóźnień,
    • występowania duplikatów zawartości,
    • długości, jakości i czytelności kodu strony,
    • User Experience,
    • ilości i jakości linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony.
    • analizę konkurencji i jakości ich pozycjonowania
    • występowania błędów (np. 404),
    • bezpieczeństwa strony,

    Na profesjonalny audyt SEO nie składa się jedynie stworzenie i wysłanie raportu opisującego błędy i zalecenia. To bowiem dopiero początek pracy. Dobry i skuteczny audytor wytłumaczy także każdą informację z raportu, która jest niezrozumiała oraz przedstawi możliwe do wyciągnięcia wnioski. Audyt SEO to bowiem nie tylko analiza strony, a podstawa do stworzenia późniejszej strategii promowania i pozycjonowania strony.

    Korzyści z wykonania audytu SEO

    Audyt SEO online nie tylko daje wiedzę o najważniejszych parametrach strony internetowej z perspektywy pozycjonowania, ale ma również wiele dodatkowych zalet:

    • pozwala zdiagnozować kondycję serwisu,
    • daje profesjonalne wskazówki i sugestie dotyczące optymalizacji i rozwoju strony,
    • jest podstawą do dalszych działań promocyjnych,
    • pozwala przeanalizować szybkość działania serwisu,
    • sprawdza, czy strona internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych,
    • czytelnie przedstawia informacje dotyczące widoczności w wyszukiwarkach.

    Co po wykonanym audycie SEO?

    Audyt ma na celu wspomaganie dalszej promocji serwisu. To także swoisty schemat strategii, którą należy obrać, by dalsze działania miały jak najlepsze efekty. Przeprowadzenie audytu jest jednak dopiero początkiem, ponieważ bardzo istotne są także działania wykonane po otrzymaniu raportu. Warto jak najlepiej zastosować się do uwag proponowanych przez wykonawców analizy. Później można także skorzystać z innych działań wspierających optymalizacje SEO – płatnych reklam, pozycjonowanie czy Content Marketing.

    Cena audytów SEO

    Ceny audytów SEO zależą od wielkości serwisu. Im mniejszy serwis, tym mniejsza cena usługi. Przeważnie ceny audytów to koszty kilkuset złotych. Większe i bardziej złożone strony wymagać będą jednak bardzo często dłuższej pracy specjalisty SEO, co wpłynie na zwiększenie ceny usługi. Zdarzają się nawet audytu kosztujące kilka tysięcy złotych. Są to jednak bardzo zaawansowane usługi, które dokładnie badają elementy strony z różnych perspektyw. Na takie audyty decydują się jednak duże i znane marki. Ceny usługi nie pozna się także od razu. Specjalista musi się pierw zapoznać ze stroną, którą podda analizie i dopiero wtedy będzie w stanie podać przybliżony koszt audytu.

    Spotkać można także audyty SEO online, które oferowane są za darmo. Często są to analizy wykonywane przez automaty, które nie mają dużej wartości merytorycznej. Zdarzyć się jednak może, że darmowy audyt SEO jest przeprowadzany w ramach akcji promocyjnych lub budowy portfolio przez freelancerów lub agencje. Takie sytuacje są jednak rzadkością, a darmowy audyt przez początkującego specjalistę może zawierać różne błędne zalecenia, które źle wpłyną na naszą stronę.

    Zaufali nam

    • yamaha
    • kawasaki
    • husqvarna
    • ktm
    • gasgas
    • muzeum grunwald
    • slcomputer
    • malwina radzikowska
    • nano clinic
    • kjm
    • kapitan box catering

    Bezpłatna wycena

      Telefon
      Strona internetowa