home/Blog/Audyt SEO – czym jest i komu to potrzebne?
Audyt SEO - czym jest i komu to potrzebne? 10.07. 2020

Audyt SEO – czym jest i komu to potrzebne?

Audyt SEO jest analizą strony pod kątem jej dostosowania do wymagań wyszukiwarek internetowych. Dzięki umiejętnie przeprowadzonemu audytowi można znacząco podnieść wartość strony i zwiększyć ruch z wyników organicznych, dzięki czemu zdobywa się nowych klientów i zwiększa zyski ze sprzedaży bez stosowania płatnych form reklamy. Dobra optymalizacja strony to też szereg innych korzyści. Na czym dokładnie polega audyt SEO, kto go przeprowadza i co z niego wynika, dowiesz się z niniejszego artykułu.

Co to jest audyt SEO?

Strony internetowe bywają zbudowane lepiej lub gorzej z punktu „widzenia” wyszukiwarek internetowych. Roboty indeksujące stronę oceniają jej zasoby, uwzględniając wiele czynników. Znaczenie mają zarówno aspekty treściowe, jak i techniczne, nie bez znaczenia jest także profil linków wewnętrznych i zewnętrznych i architektura informacji w obrębie serwisu. Audyt SEO strony internetowej to przeprowadzona przez specjalistę ds. pozycjonowania analiza zawartości witryny pod kątem aspektów branych pod uwagę przez roboty Google. Przedstawiany jest zwykle w formie dokumentu Word, PDF lub Excel: po gruntownym przeanalizowaniu serwisu specjalista formułuje wskazówki optymalizacyjne i przekazuje je właścicielowi strony do wdrożenia. Większość poprawek może być zwykle dokonana bez specjalistycznej wiedzy programistycznej, zwłaszcza jeśli witryna zbudowana jest za pomocą CMS-u, ale niektóre z nich mogą wiązać się z poważniejszymi operacjami.

Kiedy wykonuje się kompleksowy audyt SEO?

Audyt SEO sklepu internetowego lub innej witryny przeprowadza się zwykle w trzech przypadkach:

  • Tuż po zbudowaniu nowej witryny lub przeniesieniu jej na inną domenę, jeszcze zanim zostanie ona zaindeksowana. W tym wypadku analiza kodu i zawartości strony ma na celu sprawdzenie, czy wszystkie elementy ważne z punktu widzenia optymalizacji zostały sformułowane i zaimplementowane prawidłowo. Jeśli coś jeszcze wymaga poprawki, warto zająć się tym jeszcze zanim strona zostanie przeanalizowana przez roboty indeksujące.
  • Po znaczącym rozbudowaniu treści strony lub dodaniu do niej nowych funkcjonalności. Jeśli np. prowadzisz sklep internetowy, a ostatnio zdecydowała/eś się dodać do niej blog, warto przeprowadzić audyt strony pod kątem widoczności strony internetowej. To samo dotyczy sytuacji odwrotnej: blog lub witryna poświęcona głównie treściom eksperckim, do której dodana została nowa zakładka z produktami na sprzedaż.
  • Strona, która zanotowała w ostatnim czasie znaczące spadki widoczności lub dostała karę od Google. Właściciel chce dowiedzieć się, co poszło nie tak i co warto usprawnić, żeby strona na powrót „wskoczyła” do pierwszych wyników w SERP-ach. Specjalista SEO pomoże w takim wypadku ustalić, co jest przyczyną spadków i jak im zaradzić.

Tak naprawdę audyt pod kątem SEO warto przeprowadzić zawsze wtedy, kiedy ruch pochodzący w wyszukiwarek nie jest zadowalający. Z takiej usługi może skorzystać każda osoba prowadząca własną witrynę: bez względu na jej wiek o dotychczasowe wyniki. Dopóki strona nie znajduje się w top3 (czy wręcz na pierwszym miejscu) wyników wyszukiwania, jest nad czym pracować.

Jakie elementy wchodzą w skład audytu?

Odpowiednio wykonane strony internetowe powinny uwzględniać najważniejsze aspekty związane z pozycjonowaniem. Jest to zarówno prędkość strony, jej dostosowanie do urządzeń mobilnych i linkowanie, jak i uwzględnienie w kodzie znaczników meta i odpowiednie nasycenie strony słowami i frazami kluczowymi (zawartymi również w tytułach, opisach i nagłówkach). A ponieważ wyszukiwarka premiuje strony pełne ciekawych treści i przyjazne użytkownikom, prawidłowo przeprowadzony audyt SEO uwzględnia także aspekty związane z user experience (UX) i merytoryczną wartością tekstów znajdujących się na stronie. Treści przyjazne wyszukiwarkom muszą być odpowiednio sformułowane i oznaczone, a w ramach witryny nie powinny pojawiać się błędy 404 ani niepotrzebne przekierowania, dlatego SEO-wiec sprawdza także kody odpowiedzi wszystkich podstron w serwisie, bada linki kanoniczne i oznaczenia paginacji.

Dobry specjalista SEO bierze pod uwagę zarówno techniczne, jak i treściowe aspekty funkcjonowania strony, dostarczając klientowi zestaw kompleksowych wskazówek optymalizacji strony.

Komu potrzeby jest taki audyt i co z tego wynika?

Każdy, kto rozważa stworzenie sklepu internetowego lub innej witryny internetowej powinien skorzystać z usług profesjonalnego specjalisty SEO, który doradzi mu sposób zbudowania nowej lub optymalizacji już istniejącej strony. Osoby już od dawna posiadające własne strony także mogą się na niego zdecydować, jeśli zależy im na zwiększeniu ilości ruchu pochodzącego z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Wskazówki otrzymane od specjalisty pozwolą sprawić, że każda strona internetowa może znaleźć się wyżej w wynikach Google lub innej wyszukiwarki i w ten sposób zdobywać nowych klientów bez inwestowania w reklamę.

Korzyści płynące z przeprowadzania i wdrożenia audytu strony pod kątem SEO

Pozycjonowanie witryn internetowych to proces długotrwały i wieloetapowy: nie da się go przeprowadzić w 5 minut, a i efekty nie będą widoczne natychmiast, gdyż zarówno audyt, jak i wprowadzanie zawartych w nim propozycji zmian to ciąg czynności wymagających zgłębienia technicznych i treściowych aspektów witryny. A już zoptymalizowana strona nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania natychmiast. Proces indeksowania jej przez roboty wyszukiwarek trwa, pierwsze efekty pozycjonowania można więc zauważyć najwcześniej po kilku tygodniach. W przypadku dużych witryn o dużej ilości treści może to być okres nawet kilku miesięcy. Rezultatem jest jednak bezpłatne pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek. Klienci, którzy trafią na twoją stronę z własnej woli, są cenniejsi niż ci przyciągnięci przez płatną reklamę. Doświadczenie pozycjonerów wskazuje, że takie osoby prędzej się zarejestrują i dokonają zakupu, niż użytkownicy, którzy kliknęli reklamę. Inwestycja w audyt SEO jest więc opłacalna i stosunkowo szybko się zwraca.

Ile kosztuje audyt SEO i ile trwa?

Osoba znająca się na aspektach związanych z pozycjonowaniem może pokusić się o darmowy audyt SEO wykonany z użyciem ogólnodostępnych narzędzi. W tym celu potrzebne jest jednak zdobycie i stałe pogłębianie wiedzy dotyczącej pozycjonowania, a bezpłatny audyt można przeprowadzić tylko dla witryn posiadających niewielką liczbę podstron.

Za analizę większych serwisów na pewno trzeba będzie już zapłacić. Każdy, komu zależy na rzetelnym audycie SEO, który rzeczywiście przyczyni się do zwiększenia ruchu przychodzącego na stronę z wyszukiwarek internetowych, powinien więc raczej rozważyć konsultację z doświadczonym specjalistą. Mieszkasz na Pomorzu? Skorzystaj z oferty pozycjonowania stron Gdańsk. Audyty SEO mogą być co prawda przeprowadzane na odległość (często wystarczy udostępnić specjaliście adres witryny i dostęp do CMS-a lub innych potrzebnych narzędzi), ale możliwość osobistego spotkania jest dużym udogodnieniem. Osobom prowadzącym działalność w stolicy województwa łódzkiego proponujemy skorzystanie z usługi pozycjonowanie Łódź. Audyt SEO trwa od kilku godzin do kilku-kilkunastu dni: wszystko zależy od rozmiaru strony i ilości błędów. Cena zależy od wielu czynników, ustalana jest więc zawsze indywidualnie.

Analiza witryny pod kątem SEO to niezbędny element przygotowania jej do działalności w internecie. Jeżeli zależy ci, aby twoja strona przyciągała nowych użytkowników i odnosiła zyski, zainwestuj w profesjonalną analizę i skorzystaj ze wskazówek optymalizacyjnych dostarczonych przez doświadczonego w tej dziedzinie specjalistę.

Komentarze / 0

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Zostaw komentarz
Imię
Komentarz