Dowiedz się jak za darmo wyświetlić się w ramce odpowiedzi między reklamami a organicznymi wynikami i czym jest ramka odpowiedzi!

Answer Box w Google to pewnego rodzaju nowość. Ramka odpowiedzi pojawiająca się tuż nad wynikami organicznymi budzi również sporo niepewności. Przeważnie nie wiemy w pierwszej chwili po jej ujrzeniu podczas przeglądania internetu czy warto znaleźć się w niej oraz jak ew. to zrobić. Jest to ona stosunkowo niedługo w Google, co powoduje jeszcze więcej niewiadomych. W tym teście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o ramce odpowiedzi, poddamy czy warto się tam znajdować, jakie ma korzyści oraz minusy takie rozwiązanie oraz co zrobić, aby się tam znaleźć.

Czym jest Answer Box w Google?

Answer Box to ramka odpowiedzi wyświetlana przez Google w wynikach wyszukiwania. Jest to pewnego rodzaju nowość, która systematycznie coraz częściej pojawia się w wyszukiwarce i jest regularnie prowadzona przez Google. Obecnie pojawia się ona przy ok. co 10 wyniku wyszukiwania. Zobaczyć możemy ją pomiędzy ostatnim wynikiem płatnej reklamy, a pierwszym organicznym wynikiem wyszukiwania. Jej celem jest szybkie dostarczenie użytkownikowi wyszukiwarki podstawowej odpowiedzi na dane pytanie bez konieczności przechodzenia na daną witrynę. Takie działanie Google wpisuje się w ogólną politykę marki, która chce dostarczać informacji jak najszybciej osobom przeglądającym internet.

Sama ramka odpowiedzi w Google wygląda standardowo i typowo dla wyszukiwarki oraz jest podobna do organicznego wyniku wyszukania. Składa się ona z trzech elementów. Pierwszym z nich jest wycinek treści, które zdaniem Google najlepiej treściwie odpowiada na zadane pytanie. Jest to ok. kilkudziesięciu słów ciągłego tekstu w formie definicji. Tuż pod tekstem znajduje się jeszcze tytuł witryny, z której pobierany jest dany fragment tekstu oraz adres www strony internetowej. Ramka odpowiedzi nie jest elementem interaktywnym i nie posiada innych funkcjonalności. Możemy jedynie przejść na nią, jeśli wyświetlone informacje nie są dla nas wystarczające. W ramce odpowiedzi może znajdować się też mała grafika, a tekst może być również w formie listy punktowej. Co ważne, ramka odpowiedzi jest darmowym elementem. Znaleźć się w niej może każda strona internetowa ze swoim wyciekiem tekstu. Przeważnie są to witryny zajmujące pierwsze pozycje w rankingu wyników wyszukiwania pod danym hasłem, ale możliwe jest też wyświetlanie w niej wycinku tekstu ze strony pozycjonowanej na dalszych miejscach.

Dlaczego warto się tam znaleźć?

Znalezienie się w ramce odpowiedzi jest bardzo korzystne z kilku powodów. Pierwszym plusem jest to, że ramka znajduje się nad wynikiem TOP1 i jest niezwykle widocznym elementem. Dzięki temu z pewnością nie zostanie pominięta przez użytkowników wyszukujących danej informacji. Dzięki temu możemy przedstawić się nowym potencjalnym klientom jako marka i pozyskiwać dodatkowy ruch organiczny. Bycie widocznym w answer boxie to też kwestie wizerunkowe. Wiele osób ufa poleceniom Google i jeśli wyszukiwarka umieszcza nas na takiej pozycji, użytkownicy również pozytywnie odbierają naszą witrynę oraz markę. Samo zoptymalizowanie strony pod kątem answer boxa jest prostym i tanim sposobem na zwiększenie widoczności w Google oraz na pozyskiwanie większej ilości ruchu organicznego.

answerbox w google dlaczego warto

Potencjalne minusy

Ramka odpowiedzi ma też pewnego rodzaju potencjalne minusy. Są one kwestią dyskusyjną, choć z biegiem czasu wątpliwości z nimi związane są rozwiewane. Głównym minusem jest fakt, iż Google wyświetlając naszą witrynę w ramce odpowiedzi wraz z wycinkiem tekstu, dostarcza informacji użytkownikowi, który nie przechodzi na naszą stronę internetową. Minus ten może oczywiście budzić pewne obawy, choć są one w części jednak nieuzasadnione. Sytuacja taka ma miejsce głównie przy tematach, gdzie uzyskuje się jednoznaczną krótką odpowiedź w formie jednego wyrazu, zdania czy liczby. Ogólnie strony internetowe prowadzimy jednak na bardziej złożone tematy, gdzie użytkownicy chcąc zapoznać się z tematem, muszą przejść na naszą witrynę. Pewnego rodzaju minusem może być też brak szerszych informacji i wiadomości na temat odpowiedniej optymalizacji strony pod tym kątem, czy brak specjalistów na rynku znających dobrze tę materię. Jest to minus dla osób, które chcą mieć kompleksowo zoptymalizowaną witrynę i walczą o każdy możliwy ruch organiczny. W najbliższej przyszłości mogą być zatem zdani głównie na łaskę algorytmów Google, a nie świadome działanie pod tym kątem.

Co zrobić, aby znaleźć się w ramce odpowiedzi?

O ile nie ma jasnych danych o tym, co zrobić, aby znaleźć się w takiej ramce, istnieje wiele podpowiedzi, które zwiększają prawdopodobieństwo na to. Są one wynikiem wnikliwych obserwacji specjalistów czy statystyk oraz pewnych sugestii Google. Co zatem zrobić, aby maksymalnie zwiększyć prawdopodobieństwo znalezienia się w takiej ramce? Z pewnością jest odpowiednia struktura tekstu na stronie, która będzie sprzyjała wyświetleniu go w answer boxie. Jest to pytanie zadane w tytule tekstu lub nagłówku jednego z akapitów w znaczniku np. h2 oraz krótka i treściwa odpowiedź już w pierwszych słowach tego akapitu. Jest to idealny format, który właśnie jest prezentowany w ramce odpowiedzi. Sama treść akapitu oprócz tego, iż powinna zawierać treściwe opisanie tematu, powinna być odpowiednio sformatowana. W ramkach znajdują się często tabele czy lista wypunktowana oraz elementy z pogrubionymi frazami kluczowymi. Dobrym pomysłem jest też prezentowanie konkretnych informacji np. danych czy liczb.

Na stronie z tekstem warto dopasować też dobrze opisane zdjęcia, które są odpowiednio sformatowane, czyli są relatywnie dużej rozdzielczości i małej wagi. Ciekawym sposobem, który również zwiększy szanse na pojawienie się naszej witryny w ramce, jest stworzenie FAQ, czyli najpopularniejszych pytań i krótkich odpowiedzi.

Jeśli chcemy znajdować się często w ramce odpowiedzi w Google, warto tworzyć też odpowiednie typy treści. Są to treści poradnikowe, które odpowiadają na pytania takie jak: kiedy, gdzie, ile, jak itp. Właśnie pod tymi hasłami najczęściej możemy zobaczyć ramkę odpowiedzi prezentującą dane wycinki ze stron. Ważnym elementem jest też analiza konkurencyjnych wyników wyszukiwania i stron, które rywalizują z naszą witryną. Warto stworzyć treści bardziej rozbudowane, zawierające więcej słów kluczowych czy więcej danych, aby Google miało powód do wyświetlenia naszej witryny.