Każdy, kto zawodowo zajmuje się sprzedażą produktów przez Internet prędzej czy później zaczyna zastanawiać się nad wyborem odpowiedniego kanału prezentacji swoich produktów. Dla wielu oczywistym wyborem wydaje się Allegro. Niektórzy jednak decydują tworzyć się własny sklep internetowy. Każde z tych rozwiązań ma jednak swoje wady i zalety, więc nim podejmie się decyzje, warto wiedzieć, jakie są między nimi różnice.

Wybór A jak Allegro

Często zaczynając sprzedaż w Internecie, przyświeca nam maksyma „Dream big”. Wierzymy, że sukces nadejdzie szybko i będzie spektakularny. Mamy gotowy produkt i decydujemy się na najlepiej nam znany sposób jego sprzedaży – Allegro. Plan wygląda następująco: tworzymy konto, wystawiamy nasz produkt i widzi go olbrzymia grupa stałych odbiorców, którzy codziennie zaglądają do serwisu, a wszystko to jest za darmo!

Czy jednak wszystko jest tak idealnie, jak to właśnie opisaliśmy? Niestety wielu czeka niespodzianka. Sprzedawanie produktów na Allegro powiązane jest z opłatami, które różnią się zależnie od kategorii oferowanego przez nas asortymentu. Na jakie koszty musimy się przygotować?

  • regulaminowo określoną prowizję od sprzedaży produktu – nawet do kilkunastu procent
  • opłatę za wystawienie produktu – dotyczy to wielu różnych produktów, np. maszyn i samochodów
  • opłatę za przedłużenie oferty, która nie znalazła nabywcy przez 365 dni
  • opłatę za promowanie ogłoszeń i dodatkowe opcje

To jednak nie wszystko. Prowizje nieustannie rosną, a konkurencja nigdy nie śpi. To sprawia, że popularność zyskują różnorodne usługi wpływające na widoczność produktów w wyszukiwarce serwisu. Wielu sprzedawców musi wręcz opierać się na wyróżnieniach swoich ofert przez serwis. Do tego nasze ceny trzeba dostosowywać do tych, które oferuje nasza konkurencja.

Wybór W jak własny sklep internetowy

Decydując się na sklep internetowy, jesteśmy niczym kapitan małego statku na ocenie, który nazywamy Internetem. Do podboju nieznanych wód czeka Cię długa droga, ale gdzieś trzeba zacząć. Warto więc zebrać załogę, która pomoże nam z całym procesem. Tak jak marynarzy, tak agencję interaktywną trzeba dobrze wybrać. Odpowiedni ludzie pomogą Ci ze wszystkimi zadaniami, które postawi przed Tobą sklep internetowy.

Tworzenie sklepów internetowych to proces, który może potrwać nawet 3 miesiące zależnie od twoich wymagań. Cena takiego rozwiązania nie jest także niska. To kilka, czasami nawet kilkanaście tysięcy, ale takie są koszty niezależności. Decydując się na sklep internetowy, który tworzony będzie z pomocą agencji, musisz być cierpliwy i chcieć współpracować. Tylko wtedy sklep ma szansę na sukces. A gdy już będzie gotowy?

Czas na stworzenie własnej marki

Silna marka to jedna z najważniejszych rzeczy w sprzedaży. Dzięki marce będziesz wyróżniać się z tłumu, a klienci chętniej sięgną po produkt, o którym już słyszeli. Tym bardziej, jeśli za marka oparta będzie na ciekawym pomyśle, a do tego dołączą inne istotne jej aspekty: dobre doświadczenie zakupowe, komunikacja na linii sprzedawca-klient i dobrze prowadzone media społecznościowe.

To też odróżnia posiadanie sklepu internetowego od Allegro. Tam klienci spoglądają jedynie na cenę, a marka sprzedawcy ma niewielkie znaczenie. Ważniejsze od niej są darmowe dostawy i odznaka Super Sprzedawcy, która jest trudna do zdobycia, a utrata jej jest banalnie prosta. Tutaj też warto wrócić do konkurencji. Jeśli twoją pierwszą myślą była sprzedaż na Allegro, to nie jesteś jedyny. Pomyślały o tym tysiące osób, co sprawia, że nawet w przypadku mniej popularnych produktów natkniesz się na wiele ofert, które będą sprzedawać produkty podobne do twojego w cenach, które są naprawdę niskie, ponieważ każdy chce przyciągnąć klientów. A najniższa cena jest jedną z najprostszych dróg, by to zrobić.

W przypadku sklepów internetowych sprawy wyglądają inaczej. Ludzie wracają do miejsc, które spełniły ich oczekiwania, niezależnie czy to kino, restauracja czy właśnie sklep internetowy. Jeśli odbiorcy będą wiedzieć, że nie dostaną ziemniaka w ładnym opakowaniu zamiast kupionego produktu, a do tego będą kojarzyć twój brand i logo, możesz być pewnie, że wrócą niezależnie od cen.

O to jednak trzeba się postarać. To będzie wymagać zainwestowania czasu, wielu pomysłów oraz pieniędzy, które będzie trzeba przeznaczyć na pozycjonowanie, kampanie w Social Media czy też kampanie Google Ads. To dużo pracy, ale może ona się opłacić.

Allegro vs własny sklep internetowy

Decyzja nie jest prosta. Allegro to rozwiązanie dobre na start działalności, gdy nie wiemy, czy nasz produkt zainteresuje klientów. Sklep internetowy to mimo wszystko duży wydatek, więc nie zawsze warto ryzykować od początku. To jednak także kolejny etap, który pomoże się rozwinąć naszej firmie. Warto też pamiętać, że wiele popularnych platform sklepowych pozwala nam na integrację z Allegro. Dzięki temu możemy prowadzić sprzedaż na obu kanałach. W pewnym momencie może okazać się, że serwis ten nie jest już wam potrzeby, a sklep internetowy to najlepsza decyzja, jaką podjedliście.